Tilausajoliikenteen ongelmat yönylipysäköinnissä
Nuutinen, Helena (2025)
Nuutinen, Helena
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella tilausajoliikenteen yönylipysäköinnin ongelmia erityisesti neljässä suomalaisessa kaupungissa: Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Tutkimus tarkasteli aihetta kolmen toimijaryhmän näkökulmista: linja-autonkuljettajien, hotellien vastaanottotyöntekijöiden ja kaupunkisuunnittelun asiantuntijoiden. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja kyselytutkimuksia, jotka tarjosivat sekä laadullista että määrällistä aineistoa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tilausajoliikenteen pysäköintiin liittyvät ongelmat ovat valtakunnallisia, mutta niihin liittyvät käytännöt ja ratkaisut ovat paikallisia. Kaupungit eroavat toisistaan niin maankäytön, pysäköintipolitiikan kuin vuorovaikutuskäytäntöjenkin osalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan nostaa esiin seuraavat keskeiset havainnot:
Pysäköintipaikkojen saatavuus on heikkoa erityisesti keskustan hotelleiden läheisyydessä, mikä vaikeuttaa kuljettajien työaikojen noudattamista ja heikentää asiakaskokemusta. Pysäköintitiedot ovat puutteellisesti esillä tai vaikeasti löydettävissä kaupunkien verkkosivuilla. Selkeät karttapalvelut tai ajantasaiset pysäköintiohjeistukset puuttuvat monin paikoin tai ovat päivittämättä. Kuljettajat kokevat pysäköinnin olevan merkittävä ongelma, joka aiheuttaa aikatauluhaasteita, lisää ympäristökuormaa ja kasvattaa riskiä työ- ja ajoaikarikkomuksista.
Tutkimus osoittaa, että tilausajoliikenteen pysäköintiongelma ei ole vain logistinen kysymys, vaan siihen liittyy laaja-alaisia vaikutuksia työturvallisuudesta asiakastyytyväisyyteen ja kestävän kehityksen tavoitteisiin. Pysäköintipaikkojen puute ei ole yksittäinen, helposti ratkaistava ongelma, vaan se kytkeytyy maankäytön suunnitteluun, kaavoitukseen, matkailun kasvuun ja liikenteen sähköistymiseen.
Kaupungeissa on tapahtunut yksittäisiä parannuksia. Sekä kuljettajat että kaupungit peräänkuuluttavat vuoropuhelua ja yhteistyötä, mutta käytännön toimen-piteet jäävät hajanaisiksi ilman koordinoitua tahoa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tilausajoliikenteen pysäköintiin liittyvät ongelmat ovat valtakunnallisia, mutta niihin liittyvät käytännöt ja ratkaisut ovat paikallisia. Kaupungit eroavat toisistaan niin maankäytön, pysäköintipolitiikan kuin vuorovaikutuskäytäntöjenkin osalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan nostaa esiin seuraavat keskeiset havainnot:
Pysäköintipaikkojen saatavuus on heikkoa erityisesti keskustan hotelleiden läheisyydessä, mikä vaikeuttaa kuljettajien työaikojen noudattamista ja heikentää asiakaskokemusta. Pysäköintitiedot ovat puutteellisesti esillä tai vaikeasti löydettävissä kaupunkien verkkosivuilla. Selkeät karttapalvelut tai ajantasaiset pysäköintiohjeistukset puuttuvat monin paikoin tai ovat päivittämättä. Kuljettajat kokevat pysäköinnin olevan merkittävä ongelma, joka aiheuttaa aikatauluhaasteita, lisää ympäristökuormaa ja kasvattaa riskiä työ- ja ajoaikarikkomuksista.
Tutkimus osoittaa, että tilausajoliikenteen pysäköintiongelma ei ole vain logistinen kysymys, vaan siihen liittyy laaja-alaisia vaikutuksia työturvallisuudesta asiakastyytyväisyyteen ja kestävän kehityksen tavoitteisiin. Pysäköintipaikkojen puute ei ole yksittäinen, helposti ratkaistava ongelma, vaan se kytkeytyy maankäytön suunnitteluun, kaavoitukseen, matkailun kasvuun ja liikenteen sähköistymiseen.
Kaupungeissa on tapahtunut yksittäisiä parannuksia. Sekä kuljettajat että kaupungit peräänkuuluttavat vuoropuhelua ja yhteistyötä, mutta käytännön toimen-piteet jäävät hajanaisiksi ilman koordinoitua tahoa.