Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Turvallisemman tilan käsittely ryhmissä : työvälineenä keskustelua herättelevät kortit

Huotari, Ilona (2025)

 
Avaa tiedosto
Huotari_Ilona.pdf (444.7Kt)
Lataukset: 


Huotari, Ilona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124621
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa tarvitaan yhä enemmän turvallisempia tiloja, erityisesti naisille sekä haavoittuvassa asemassa oleville. Turvallisemman tilan periaatteet toimivat ohjeina yhteisille säännöille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin kortit tukevat nuorten osallisuutta keskusteltaessa turvallisemman tilan periaatteista. Tämän lisäksi miten ohjaajat arvioivat korttien toimivuuden nuorten osallisuuden tukemisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä tytöille, naisille ja perheille suunnatun yhdistyksen kanssa. Yhteistyökumppani oli kehittänyt turvallisemman tilan – ajatuspakkakortit toimintaansa, joita hyödynnettiin aineistonkeruu kerroilla.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii sosiaalipedagogiikasta tuttu osallisuuden teoria. Muita tärkeitä käsitteitä tässä opinnäytetyössä ovat turvallisemman tilan periaatteet, sukupuolen moninaisuus, sukupuoli – ja kulttuurisensitiivisyys. Opinnäytetyön aineisto kerättiin viidestä eri ryhmästä sekä ohjaajilta että osallistujilta vapaaehtoisilla ja anonyymeillä kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät määrällisiä sekä laadullisia kysymyksiä. Määrällisen aineiston vastaukset analysoitiin pylväsdiagrammeilla, kun taas laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineiston analyysin tulokset osoittavat osallistujien näkökulmasta sen, että he ovat tulleet ryhmässä kuulluiksi ja kokeneet helpoksi osallistua keskusteluun. Ohjaajien näkökulmasta selvisi, että nuoret osallistuivat aktiivisesti keskusteluihin ja ryhmässä oli turvallinen ja avoin ilmapiiri sekä nuoret pitivät korttien visuaalisen ilmeen maalailusta. Lisäksi ohjaajat kokivat korttien olevan hyödyllinen työväline käydä läpi turvallisemman tilan periaatteita.
Johtopäätösten perusteella voidaan todeta nuorten tunteneen osallisuuden kokemuksia, mutta ei voida yksiselitteisesti todeta niiden johtuvan pelkästään korteista. Keskustelua käytiin samalla tai ennen, kun nuoret maalasivat kortteihin visuaalista ilmettä, joten maalailun mielekkyys ja sen vaikutus on voinut lisätä nuorten kokemaa osallisuutta keskustelun lisäksi. Huomioitavaa on, että tutut osallistujat tai ohjaajat ovat voineet vaikuttaa nuorten kokemaan osallisuuden tunteeseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste