Hyvinvointi ja asuinympäristö : rautalampilaisten yläkouluikäisten näkemyksiä
Romppainen, Ida (2025)
Romppainen, Ida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091224635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091224635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka Pohjois-Savossa sijaitsevan Rautalammin kunnan Matti Lohen yhtenäiskoulun 8.- ja 9.-luokkalaiset määrittivät hyvinvoinnin, ja millä tavoin he kokivat asuinkuntansa ja siellä elämisen vaikuttavan heidän hyvinvointiinsa. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Matti Lohen yhtenäiskoulu. Tutkimuksessa hyödynnettiin Erik Allardtin having, loving, being -hyvinvointiteoriaa, joka määrittää hyvinvoinnille kolme ulottuvuutta. Teoriaa on käytetty suomalaisessa hyvinvointitutkimuksessa runsaasti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla Matti Lohen yhtenäiskoulun 8.- ja 9.-luokkalaisia ryhmähaastatteluina maaliskuussa 2025. Haastateltavat koostuivat kahdesta 8.-luokkalaisten ja kahdesta 9.-luokkalaisten ryhmästä. Haastattelukysymykset koskivat nuorten käsityksiä hyvinvoinnista, sekä Rautalammilla asumiseen liittyviä, hyvinvointiin vaikuttavia seikkoja.
Analysointi toteutui teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin hyvinvointiteoriaa hyödyntäen.
Tuloksissa nuoret käsittivät hyvinvoinnin käsitteenä, johon liittyi erityisesti terveys ja erilaiset tunnetilat. Hyvinvoinnin koettiin vaikuttavan useisiin eri arjen osa-alueisiin, kuten koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin ja suhtautumiseen elämään. Rautalammilla asumisen hyvinä puolina koettiin erityisesti yhteisöllisyys, turvallisuus ja rauhallisuus.
Huonoja puolia ovat erityisesti harrastusmahdollisuuksien, palveluiden ja vapaa-ajan aktiviteettien puute. Rautalammin vähemmistöryhmät nousivat myös aineistoista teemana, joka puhututti nuoria paljon
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla Matti Lohen yhtenäiskoulun 8.- ja 9.-luokkalaisia ryhmähaastatteluina maaliskuussa 2025. Haastateltavat koostuivat kahdesta 8.-luokkalaisten ja kahdesta 9.-luokkalaisten ryhmästä. Haastattelukysymykset koskivat nuorten käsityksiä hyvinvoinnista, sekä Rautalammilla asumiseen liittyviä, hyvinvointiin vaikuttavia seikkoja.
Analysointi toteutui teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin hyvinvointiteoriaa hyödyntäen.
Tuloksissa nuoret käsittivät hyvinvoinnin käsitteenä, johon liittyi erityisesti terveys ja erilaiset tunnetilat. Hyvinvoinnin koettiin vaikuttavan useisiin eri arjen osa-alueisiin, kuten koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin ja suhtautumiseen elämään. Rautalammilla asumisen hyvinä puolina koettiin erityisesti yhteisöllisyys, turvallisuus ja rauhallisuus.
Huonoja puolia ovat erityisesti harrastusmahdollisuuksien, palveluiden ja vapaa-ajan aktiviteettien puute. Rautalammin vähemmistöryhmät nousivat myös aineistoista teemana, joka puhututti nuoria paljon
