Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen pelikehitystyökalussa

Helttunen, Leevi (2025)

 
Avaa tiedosto
Helttunen_Leevi.pdf (935.1Kt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Helttunen, Leevi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091524703
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää prototyyppi kon-septitodistuksena pelikehitystyökalusta, joka hyödyntää generatiivista tekoälyä sisällöntuotantoon. Toimeksiantajana työlle toimi Seppo Gamesmiths. Työn taustalla on pelialan kasvava kiinnostus tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin, erityisesti kehitysprosessin automatisoinnissa ja sisällöntuottamisessa.
Prototyyppi toteutettiin modernilla verkkosovellusteknologialla: käyttöliittymä kehitettiin React-kirjastolla, tiedonvälityksestä vastasivat Node.js ja Express, ja tietokantaratkaisuna käytettiin PostgreSQL:ää. Generatiivinen tekoäly toteutet-tiin käyttämällä OpenAI:lta saatavaa GPT-mallia heidän API-palvelunsa kautta. Kokonaisuus ajettiin Docker-alustalla, mikä mahdollisti helposti siirrettävän ja hallittavan kehitysympäristön. Työhön luotiin rajoitettu konsepti pelistä ja sen sisällöstä, johon prototyyppi luo sisältöä. Työ sisältää tietoperustan, joka käsitte-lee tekoälyn käyttöä pelikehityksen apuna, minkä kaltaiseen käyttöön työkalua suunniteltiin sekä mihin kehitystehtävän ohjelmistovalinnat perustuivat.
Tuloksena oli toimiva prototyyppi, joka pystyy luomaan kohdennettua sisältöä generatiivisen tekoälyn avulla. Generoitu sisältö on dataa peliesineistä, joita on mahdollista tallentaa tietokantaan.
Johtopäätöksenä todetaan, että tekoälyllä on merkittävä potentiaali pelikehitys-työkalujen osana, erityisesti luovan työn tukena ja toistuvien tehtävien automa-tisoinnissa. Kuitenkin ihmisen väliintulo säilyy keskeisenä laadunhallinnassa ja pelien luovan vision toteutumisessa.
 
The goal of this thesis was to design and develop a prototype as a proof of concept of a game development tool that leverages generative AI for content creation. The project was commissioned by Seppo Gamesmiths. It was motivat-ed by the gaming industry’s growing interest in the opportunities offered by AI, particularly in automating development processes and generating content.
The prototype was implemented using modern web application technologies: the user interface was developed with the React library, data handling was managed with Node.js and Express, and PostgreSQL served as the database solution. Generative AI was done by using a GPT-model from OpenAI using their API-service. The system ran on a Docker platform, enabling a portable and easily maintainable development environment. A limited concept of a game and its content was created for the prototype to build upon. The thesis also presents a theoretical framework on the use of AI as an aid in game de-velopment, the intended use case for the tool, and the rationale behind the chosen technologies.
The result was a functional prototype that can generate targeted content with the help of generative AI. The generated content is data of game items that can be saved to a database.
The conclusion is that AI holds significant potential as part of game develop-ment tools, especially in supporting creative work and automating repetitive tasks. However, human involvement remains essential for quality assurance and for realizing the creative vision of a game.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste