Farmakologia lääkehoidon opinnoissa : FarmaPELI-paketti sairaanhoitajaopiskelijoille
Lindberg, Christina; Paal, Piret (2025)
Lindberg, Christina
Paal, Piret
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824844
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan yksi tärkeimmistä tehtävistä on lääkehoidon turvallinen toteuttaminen. Tämän myötä on tärkeää, että sairaanhoitajalla on riittävää osaamista lääkehoitoa toteuttaessaan. Eri tutkimuksissa on tullut ilmi sairaanhoitajien puutteellinen farmakologian osaaminen, joka on yhteydessä lääkitysvirheisiin. Sairaanhoitajaopintojen aikana on tärkeää saada riittävää osaamista farmakologiasta, jotta tulevana hoitoalan ammattilaisena voi toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja näin ollen ehkäistä lääkitysvirheitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia monipuolinen verkko-oppimateriaali farmakologiasta sairaanhoitajankoulutuksen lääkehoidon opintojaksolle. Tavoitteena on verkko-oppimateriaalin avulla lisätä sairaanhoitajaopiskelijan lääkehoidon farmakologista osaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tuotoksena syntyi kolme erilaista eri farmakologian osa-alueita käsittelevää peliä Moodlen verkko-oppiympäristöön H5P-työkalua hyödyntäen. Pelien sisältö rakennettiin tutkittuun teoriatietoon pohjaten.
FARMAKO-pelissä käydään ihmiskehon avulla läpi farmakokinetiikkaa erilaisten tehtävien ja tietoiskujen avulla, LÄÄKE-pelissä on erilaisia kysymyksiä farmakokinetiikasta ja farmakodynamiikasta. Pelin päätyttyä peli kentälle muodostuu sana lääke. OHJAA!-peli käy viisi erilaista potilastapausta läpi liittyen heidän lääkehoitoonsa keskittyen farmakodynamiikkaan. Nämä kolme peliä muodostavat FarmaPELI-paketin. Jatkossa voisi tutkia kuinka pelien käyttö opetusmateriaalina motivoi sairaanhoitajaopiskelijoita farmakologian osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia monipuolinen verkko-oppimateriaali farmakologiasta sairaanhoitajankoulutuksen lääkehoidon opintojaksolle. Tavoitteena on verkko-oppimateriaalin avulla lisätä sairaanhoitajaopiskelijan lääkehoidon farmakologista osaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tuotoksena syntyi kolme erilaista eri farmakologian osa-alueita käsittelevää peliä Moodlen verkko-oppiympäristöön H5P-työkalua hyödyntäen. Pelien sisältö rakennettiin tutkittuun teoriatietoon pohjaten.
FARMAKO-pelissä käydään ihmiskehon avulla läpi farmakokinetiikkaa erilaisten tehtävien ja tietoiskujen avulla, LÄÄKE-pelissä on erilaisia kysymyksiä farmakokinetiikasta ja farmakodynamiikasta. Pelin päätyttyä peli kentälle muodostuu sana lääke. OHJAA!-peli käy viisi erilaista potilastapausta läpi liittyen heidän lääkehoitoonsa keskittyen farmakodynamiikkaan. Nämä kolme peliä muodostavat FarmaPELI-paketin. Jatkossa voisi tutkia kuinka pelien käyttö opetusmateriaalina motivoi sairaanhoitajaopiskelijoita farmakologian osaamisen kehittämisessä.
