Perusopetuksen ICT-työkalujen järjestäminen kunnassa
Karimäki, Art (2025)
Karimäki, Art
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091924862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091924862
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten perusopetuksen ICT-ympäristö voidaan järjestää kunnassa tai kaupungissa siten, että se täyttää perusopetuksen opetussuunnitelman, tietoturvaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön sekä opetuksen arjen tarpeet. Työssä keskityttiin perusopetuksen ICT-ratkaisujen suunnitteluun, käytännön toteutuksen ja hallintaan koulutuksen järjestäjän näkökulmasta.
Työn viitekehys muodostui perusopetuksen opetussuunnitelmasta, Opetushallituksen linjauksista, tiedonhallintalaista, GDPR-asetuksesta sekä kuntakohtaisista TVT-suunnitelmista.
Tuloksissa havaittiin, että vaikka monissa kunnissa laitteisto ja tekninen infrastruktuuri ovat pääosin kunnossa, hallinnollinen tietoturva ja tietosuojakäytännöt jäävät puutteellisiksi. Kokonaisuuden hallintaan tarvitaan tarkkaa suunnitelmallisuutta. Kunnissa havaittiin myös hyviä käytänteitä, joita kannattaa jakaa eteenpäin.
Kunnallinen opetuksen ICT-ympäristö vaatii selkeää suunnittelua, hallintamallia ja jatkuvaa koulutusta. Yhteistyö rehtoreiden, ICT-henkilöstön ja opetuksen johdon välillä on keskeistä. Suositeltavia kehitystoimia ovat muun muassa, ellei jo käytössä tiedonhallintamallin laatiminen, vuosittainen tietoturvakoulutus, keskitetty työpöytäpalvelu sekä selkeästi nimetty ICT-vastuuhenkilö.
Työ antoi tekijälleen syvempää ymmärrytä opetuksen ICT-ympäristön järjestämisen kokonaisuudesta ja osoitti, miten tekniset ratkaisut, tietoturva ja pedagogiset tavoitteet kytkeytyvät toisiinsa. Koska kunnilla on velvollisuus toimia lainsäädännön mukaisesti mutta resurssit ja asiantuntemus vaihtelevat, tämä työ voi toimia käytännönläheisenä tukena niille koulutuksen järjestäjille, jotka suunnittelevat ICT-toimintaympäristönsä kehittämistä. Työssä esitetyt havainnot ja suositukset ovat sovellettavissa myös muissa kunnissa, erityisesti tilanteissa, joissa pyritään yhdenmukaistamaan palveluja, selkeyttämään vastuuta ja varmistamaan opetuksen jatkuvuus digitaalisissa ympäristöissä.
Työn viitekehys muodostui perusopetuksen opetussuunnitelmasta, Opetushallituksen linjauksista, tiedonhallintalaista, GDPR-asetuksesta sekä kuntakohtaisista TVT-suunnitelmista.
Tuloksissa havaittiin, että vaikka monissa kunnissa laitteisto ja tekninen infrastruktuuri ovat pääosin kunnossa, hallinnollinen tietoturva ja tietosuojakäytännöt jäävät puutteellisiksi. Kokonaisuuden hallintaan tarvitaan tarkkaa suunnitelmallisuutta. Kunnissa havaittiin myös hyviä käytänteitä, joita kannattaa jakaa eteenpäin.
Kunnallinen opetuksen ICT-ympäristö vaatii selkeää suunnittelua, hallintamallia ja jatkuvaa koulutusta. Yhteistyö rehtoreiden, ICT-henkilöstön ja opetuksen johdon välillä on keskeistä. Suositeltavia kehitystoimia ovat muun muassa, ellei jo käytössä tiedonhallintamallin laatiminen, vuosittainen tietoturvakoulutus, keskitetty työpöytäpalvelu sekä selkeästi nimetty ICT-vastuuhenkilö.
Työ antoi tekijälleen syvempää ymmärrytä opetuksen ICT-ympäristön järjestämisen kokonaisuudesta ja osoitti, miten tekniset ratkaisut, tietoturva ja pedagogiset tavoitteet kytkeytyvät toisiinsa. Koska kunnilla on velvollisuus toimia lainsäädännön mukaisesti mutta resurssit ja asiantuntemus vaihtelevat, tämä työ voi toimia käytännönläheisenä tukena niille koulutuksen järjestäjille, jotka suunnittelevat ICT-toimintaympäristönsä kehittämistä. Työssä esitetyt havainnot ja suositukset ovat sovellettavissa myös muissa kunnissa, erityisesti tilanteissa, joissa pyritään yhdenmukaistamaan palveluja, selkeyttämään vastuuta ja varmistamaan opetuksen jatkuvuus digitaalisissa ympäristöissä.
