Psykologisen turvallisuuden merkitys etäjohdettavissa myyntitiimeissä
Ruohonen, Julia (2025)
Ruohonen, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092124917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092124917
Tiivistelmä
Psykologista turvallisuutta on tutkittu jo pitkään, mutta nykyorganisaatioiden lisääntynyt kompleksisuus korostaa psykologisen turvallisuuden merkitystä erityisesti myyntitiimeissä. Myyntityölle ominainen epävarmuus ja jatkuva tarve sopeutua ja oppia edellyttävät psykologisesti turvallista ilmapiiriä, jotta tiimi voi onnistua. Tiimissä ilmenevä psykologinen turvallisuus mahdollistaa sen, että tiimin jäsenet uskaltavat jakaa ajatuksiaan, ideoitaan ja mielipiteitään ilman pelkoa kielteisistä seurauksista. Työskentely etäjohdettavissa myyntitiimeissä haastaa tätä ilmiötä ja tekee sen edistämisestä entistäkin tärkeämpää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää psykologisen turvallisuuden nykytasoa etäjohdettavissa myyntitiimeissä lääketieteen ja sairaanhoidon laitteita ja tarvikkeita tarjoavan amerikkalaisen pörssiyhtiön Suomen organisaatiossa. Laadullinen tutkimus toteutettiin käyttämällä puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä kyselytutkimusta aineistonkeruumenetelmänä. Haastattelut järjestettiin toimeksiantavan yrityksen Suomen myyntitiimien esihenkilöille ja kyselylomake lähetettiin esihenkilöiden tiimien myyjille. Haastattelut toteutettiin Teams-yhteyden välityksellä ja kyselylomake toteutettiin Google Forms -ohjelmalla. Aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että toimeksiantavassa yrityksessä psykologisen turvallisuuden taso on hyvä, mutta kehittämistoimenpiteitä tarvitaan. Psykologiseen turvallisuuteen liittyy monia tekijöitä ja esihenkilöt sekä myyjät painottavat eri asioita. Toimeksiantavassa yrityksessä esihenkilöt korostivat enemmän omaa rooliaan esimerkin näyttäjänä sekä kannustajana ilmapiirin luomisessa. Lisäksi esihenkilöt korostivat monimuotoisuuden hyödyntämistä tiimissä enemmän. Myyjien näkökulmasta taas korostettiin hyvän tiimihengen luomista ja luottamuksen sekä yrityksen toimintatapojen kehittämistä. Vastauksissa nousi yhteneväisesti esille tasapuolisuus ja luottamuksen rakentaminen. Psykologinen turvallisuus on pohja luottamukselle, ja luottamuksen syntymiseen tarvitaan kohtaamisia kasvokkain, joten toimeksiantavan yrityksen tulisi mahdollistaa useammin tiimien kokoontuminen ja yhdessäolo. Tutkimuksen mukaan psykologinen turvallisuus on merkittävä tekijä etäjohdettavissa myyntitiimeissä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää psykologisen turvallisuuden nykytasoa etäjohdettavissa myyntitiimeissä lääketieteen ja sairaanhoidon laitteita ja tarvikkeita tarjoavan amerikkalaisen pörssiyhtiön Suomen organisaatiossa. Laadullinen tutkimus toteutettiin käyttämällä puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä kyselytutkimusta aineistonkeruumenetelmänä. Haastattelut järjestettiin toimeksiantavan yrityksen Suomen myyntitiimien esihenkilöille ja kyselylomake lähetettiin esihenkilöiden tiimien myyjille. Haastattelut toteutettiin Teams-yhteyden välityksellä ja kyselylomake toteutettiin Google Forms -ohjelmalla. Aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että toimeksiantavassa yrityksessä psykologisen turvallisuuden taso on hyvä, mutta kehittämistoimenpiteitä tarvitaan. Psykologiseen turvallisuuteen liittyy monia tekijöitä ja esihenkilöt sekä myyjät painottavat eri asioita. Toimeksiantavassa yrityksessä esihenkilöt korostivat enemmän omaa rooliaan esimerkin näyttäjänä sekä kannustajana ilmapiirin luomisessa. Lisäksi esihenkilöt korostivat monimuotoisuuden hyödyntämistä tiimissä enemmän. Myyjien näkökulmasta taas korostettiin hyvän tiimihengen luomista ja luottamuksen sekä yrityksen toimintatapojen kehittämistä. Vastauksissa nousi yhteneväisesti esille tasapuolisuus ja luottamuksen rakentaminen. Psykologinen turvallisuus on pohja luottamukselle, ja luottamuksen syntymiseen tarvitaan kohtaamisia kasvokkain, joten toimeksiantavan yrityksen tulisi mahdollistaa useammin tiimien kokoontuminen ja yhdessäolo. Tutkimuksen mukaan psykologinen turvallisuus on merkittävä tekijä etäjohdettavissa myyntitiimeissä.