Video bioanalyytikko-opiskelijoille vauvan kantapäänäytteenotosta ja kivunlievityksestä
Ojala, Linda (2025)
Ojala, Linda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091924894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091924894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideo bioanalyytikko-opiskelijoille vauvan kantapäänäytteenotosta ja siihen liittyvästä kivunlievityksestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää bioanalyytikko-opiskelijoiden osaamista kantapäänäytteenotossa. Opinnäytetyön tehtävinä oli tutustua kantapäänäytteenottoon, opetusvideon tekemiseen ja kivunlievityksen keinoihin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyössä oli kirjallisen osuuden lisäksi toiminnallinen osuus, jonka tuotoksena oli edellä mainittu opetusvideo kantapäänäytteenotosta ja kivunlievityksestä. Kirjallisessa osuudessa käsiteltiin kantapäänäytteenoton preanalytiikkaa, näytteenottotekniikkaa, vauvojen yleisimpiä tutkimuksia, kivunlievityksen keinoja sekä ergonomiaa.
Opetusvideosta tuli selkeä, ytimekäs ja opettavainen. Opetusvideo eteni kivunlievityksestä kantapäänäytteenottoon sekä siihen liittyvään tekniikkaa, ergonomia mukaan lukien. Opetusvideon perustana oli hyvän opetusvideon teoria. Opetusvideo oli pituudeltaan sopiva sitoutumisaikaan nähden. Opinnäytetyön kirjallinen osuus tehtiin vahvistamaan opetusvideon sisältöä.
Mahdollisia jatkokehitysehdotuksia opinnäytetyölle olisi opetusmateriaali pelkästään kivunlievityksen keinoista tai opetusvideo kantapäänäytteenotosta englanniksi.
Opinnäytetyössä oli kirjallisen osuuden lisäksi toiminnallinen osuus, jonka tuotoksena oli edellä mainittu opetusvideo kantapäänäytteenotosta ja kivunlievityksestä. Kirjallisessa osuudessa käsiteltiin kantapäänäytteenoton preanalytiikkaa, näytteenottotekniikkaa, vauvojen yleisimpiä tutkimuksia, kivunlievityksen keinoja sekä ergonomiaa.
Opetusvideosta tuli selkeä, ytimekäs ja opettavainen. Opetusvideo eteni kivunlievityksestä kantapäänäytteenottoon sekä siihen liittyvään tekniikkaa, ergonomia mukaan lukien. Opetusvideon perustana oli hyvän opetusvideon teoria. Opetusvideo oli pituudeltaan sopiva sitoutumisaikaan nähden. Opinnäytetyön kirjallinen osuus tehtiin vahvistamaan opetusvideon sisältöä.
Mahdollisia jatkokehitysehdotuksia opinnäytetyölle olisi opetusmateriaali pelkästään kivunlievityksen keinoista tai opetusvideo kantapäänäytteenotosta englanniksi.