Datalähtöinen markkinointi: brändin tunnettuuden ja verkkokaupan liikenteen kasvattaminen markkinoinnin analytiikkaa ja asiakasprofilointia hyödyntäen
Tuomela, Nina (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224943
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee brändin tunnettuuden ja verkkokaupan liikenteen kasvattamista hyödyntämällä markkinoinnin analytiikkaa ja asiakasprofilointia. Työn tavoitteena on tarjota käytännönläheisiä keinoja markkinoinnin tehostamiseen sekä tukea organisaation asiakaslähtöistä kehittämistä.
Työssä selvitetään, miten markkinoinnin analytiikkaa voidaan hyödyntää brändin näkyvyyden ja verkkosivuliikenteen lisäämisessä, kuinka asiakasprofilointi tehostaa markkinoinnin kohdentamista, sekä mitkä analytiikkatyökalut ja mittarit ovat keskeisimpiä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimusongelmaa lähestytään laadullisena kehittämistyönä, jossa yhdistyy asiakasprofilointi ja analytiikkatyökalujen hyödyntäminen. Asiakasprofiloinnin tuotoksena syntyy kolme ostajapersoonaa, joiden avulla markkinointia kohdennetaan tehokkaammin eri kohderyhmille. Kehitystyö sisältää myös luovan vaiheen, jossa tutkimustulosten pohjalta luodaan konsepti, joka yhdistää brändin, asiakasymmärryksen ja analytiikan hyödyntämisen.
Työ osoittaa, että systemaattisella analytiikan seurannalla ja kohdennetulla sisältömarkkinoinnilla voidaan parantaa brändinäkyvyyttä ja kasvattaa verkkokaupan liikennettä. Lopuksi esitetään konkreettisia suosituksia markkinointisuunnitelman kehittämiseksi.
Työssä selvitetään, miten markkinoinnin analytiikkaa voidaan hyödyntää brändin näkyvyyden ja verkkosivuliikenteen lisäämisessä, kuinka asiakasprofilointi tehostaa markkinoinnin kohdentamista, sekä mitkä analytiikkatyökalut ja mittarit ovat keskeisimpiä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimusongelmaa lähestytään laadullisena kehittämistyönä, jossa yhdistyy asiakasprofilointi ja analytiikkatyökalujen hyödyntäminen. Asiakasprofiloinnin tuotoksena syntyy kolme ostajapersoonaa, joiden avulla markkinointia kohdennetaan tehokkaammin eri kohderyhmille. Kehitystyö sisältää myös luovan vaiheen, jossa tutkimustulosten pohjalta luodaan konsepti, joka yhdistää brändin, asiakasymmärryksen ja analytiikan hyödyntämisen.
Työ osoittaa, että systemaattisella analytiikan seurannalla ja kohdennetulla sisältömarkkinoinnilla voidaan parantaa brändinäkyvyyttä ja kasvattaa verkkokaupan liikennettä. Lopuksi esitetään konkreettisia suosituksia markkinointisuunnitelman kehittämiseksi.
