Sosionomi peruskoulun oppilaiden tukena
Piri, Jesse; Lapinkangas, Saku (2025)
Piri, Jesse
Lapinkangas, Saku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092324987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092324987
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyimme sosionomin mahdollisiin työskentelytapoihin peruskoulussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida jo olemassa olevaa tutkimustietoa sosionomien työskentelystä peruskouluissa ja tuottaa saadusta tiedosta kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tavoitteena oli kuvata sosionomin mahdollisia rooleja peruskoulun työyhteisöissä ja työskentelyssä oppilaiden ja perheiden hyväksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytimme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston analyysin toteutimme käyttäen sisällönanalyysiä, jolla saimme tiiviin ja kattavan kuvan valitsemastamme aiheesta. Käytetyn aineiston rajasimme vuoden 2014–2025 suomen- ja englanninkielisiin vertaisarvioituihin teoksiin sekä artikkeleihin. Käytetty aineisto valittiin tutkimuskysymyksen perusteella.
Tutkimuskysymys: Miten sosionomi tukee oppilaita peruskoulussa?
Löysimme runsaasti tietoa koulun sosiaalityöstä Suomessa sekä muualla maailmalla ja perehdyimme aiheeseen. Aineistoista havaitsimme sosionomin työskentelevän peruskouluissa usein koulukuraattorin työnimikkeen alla. Oppilaiden koulunkäynnin tukemiseksi olennaisena asiana esiin nousi yhteistyö koulukuraattorin, opettajien sekä muun oppilashuoltoryhmän kesken. Tuloksissa tuli ilmi myös vaikuttamistyö, jossa pyritään esimerkiksi haastamaan koulun rakenteellisia esteitä tai edistämään koulun turvallisuutta. Myös koulun ja kodin välistä yhteistyötä korostettiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytimme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston analyysin toteutimme käyttäen sisällönanalyysiä, jolla saimme tiiviin ja kattavan kuvan valitsemastamme aiheesta. Käytetyn aineiston rajasimme vuoden 2014–2025 suomen- ja englanninkielisiin vertaisarvioituihin teoksiin sekä artikkeleihin. Käytetty aineisto valittiin tutkimuskysymyksen perusteella.
Tutkimuskysymys: Miten sosionomi tukee oppilaita peruskoulussa?
Löysimme runsaasti tietoa koulun sosiaalityöstä Suomessa sekä muualla maailmalla ja perehdyimme aiheeseen. Aineistoista havaitsimme sosionomin työskentelevän peruskouluissa usein koulukuraattorin työnimikkeen alla. Oppilaiden koulunkäynnin tukemiseksi olennaisena asiana esiin nousi yhteistyö koulukuraattorin, opettajien sekä muun oppilashuoltoryhmän kesken. Tuloksissa tuli ilmi myös vaikuttamistyö, jossa pyritään esimerkiksi haastamaan koulun rakenteellisia esteitä tai edistämään koulun turvallisuutta. Myös koulun ja kodin välistä yhteistyötä korostettiin.