Tutkimus TE-asiantuntijoiden kokemasta kuormituksesta ja työtavoista työhyvinvoinnin tukijalkana
Taipale, Emmi (2025)
Taipale, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092325013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092325013
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella TE-asiantuntijan työn
kuormittavia tekijöitä sekä selvittää, miten asiantuntijat hallitsevat työkuormaansa, tukevat työhyvinvointiaan ja millaisia työtapoja he käyttävät. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten työnantaja voi edistää asiantuntijoiden työssä suoriutumista ja jaksamista. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tuoda esiin kehittämistarpeita Keski-Uudenmaan työllisyysalueelle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin
TE-asiantuntijoiden kokemusten pohjalta teemahaastatteluin. Teoreettinen viitekehys rakentui työhyvinvoinnin ja työnhallinnan teemoista. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla tutkimuskysymyksittäin, mikä mahdollisti kuormitustekijöiden ja työhyvinvointia tukevien käytäntöjen systemaattisen tarkastelun.
Tulosten mukaan kuormitusta aiheuttivat erityisesti jatkuvat muutokset,
epävarmuus, suuret asiakasmäärät, perehdytyksen ja ohjeistuksen puutteet sekä työtapojen haasteet. Kuormitusta voidaan hallita ajanhallinnan, asiakastyön rajaamisen, työtapojen kehittämisen ja yhteisten käytäntöjen avulla. Työhyvinvointia tukevat työn tauot, työyhteisön tuki, palauttavat vapaa-ajan toiminnot sekä vaihtelevat ja merkitykselliset työtehtävät. Työnantajalta odotettiin sekä konkreettisia etuja, kuten työhyvinvointietuja ja ergonomisia työtiloja, että aineettomia keinoja, kuten joustavaa työaikaa, etätyömahdollisuutta ja laadukasta esihenkilötyötä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuormituksen hallinta ja työhyvinvoinnin edistäminen edellyttävät sekä yksilön aktiivisia toimintatapoja että organisaation tarjoamaa tukea ja toimivaa johtamista, joiden avulla vahvistetaan asiantuntijoiden jaksamista ja tehostetaan työntekoa.
kuormittavia tekijöitä sekä selvittää, miten asiantuntijat hallitsevat työkuormaansa, tukevat työhyvinvointiaan ja millaisia työtapoja he käyttävät. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten työnantaja voi edistää asiantuntijoiden työssä suoriutumista ja jaksamista. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tuoda esiin kehittämistarpeita Keski-Uudenmaan työllisyysalueelle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin
TE-asiantuntijoiden kokemusten pohjalta teemahaastatteluin. Teoreettinen viitekehys rakentui työhyvinvoinnin ja työnhallinnan teemoista. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla tutkimuskysymyksittäin, mikä mahdollisti kuormitustekijöiden ja työhyvinvointia tukevien käytäntöjen systemaattisen tarkastelun.
Tulosten mukaan kuormitusta aiheuttivat erityisesti jatkuvat muutokset,
epävarmuus, suuret asiakasmäärät, perehdytyksen ja ohjeistuksen puutteet sekä työtapojen haasteet. Kuormitusta voidaan hallita ajanhallinnan, asiakastyön rajaamisen, työtapojen kehittämisen ja yhteisten käytäntöjen avulla. Työhyvinvointia tukevat työn tauot, työyhteisön tuki, palauttavat vapaa-ajan toiminnot sekä vaihtelevat ja merkitykselliset työtehtävät. Työnantajalta odotettiin sekä konkreettisia etuja, kuten työhyvinvointietuja ja ergonomisia työtiloja, että aineettomia keinoja, kuten joustavaa työaikaa, etätyömahdollisuutta ja laadukasta esihenkilötyötä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuormituksen hallinta ja työhyvinvoinnin edistäminen edellyttävät sekä yksilön aktiivisia toimintatapoja että organisaation tarjoamaa tukea ja toimivaa johtamista, joiden avulla vahvistetaan asiantuntijoiden jaksamista ja tehostetaan työntekoa.