Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaihto-omaisuuden hallinta ja inventaarioprosessi

Leppäsaajo, Petra (2025)

 
Avaa tiedosto
Leppasaajo_Petra.pdf (499.1Kt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Leppäsaajo, Petra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525103
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena oli toimeksiantajayrityksen vaihto-omaisuuden hallinta ja inventaarioprosessi yrityksen muuttuneessa tilanteessa. Yrityksen toiminta oli laajentunut uudelle liiketoiminta-alueelle, ja sen mukana vaihto-omaisuuden arvo oli kasvanut merkittävästi. Yrityksen toimialaan ei kuitenkaan tyypillisesti kuulu vaihto-omaisuuden suuri määrä.

Työn tavoitteena oli selvittää yrityksen vaihto-omaisuuteen liittyvät tilikauden aikaiset ja inventointiin liittyvät toimintatavat. Lisäksi selvitettiin toiminnanohjausjärjestelmän toiminnallisuuksia ja millaisia ohjeistuksia yrityksellä oli varastonhallintaan ja inventointiin liittyviin toimintoihin. Työn lopullisena tavoitteena oli tehdä havaintojen perusteella kehitysehdotuksia vaihto-omaisuuden hallinnan ja inventaarioprosessin parantamiseksi.

Opinnäytetyön tietoperusta muodostui kahdesta kokonaisuudesta. Ensimmäisessä käsiteltiin vaihto-omaisuuteen liittyvää yrityksen talouden hallintaa. Toisessa kokonaisuudessa perehdyttiin varastoon ja sen hallintaan sekä inventaarion tekoon. Tietoperustassa tarkasteltiin myös varastonhallinnan tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Varsinaisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja. Haastattelukysymysrunkoja oli kolme erilaista johtuen haastateltavien erilaisista rooleista. Tutkimukseen haastateltiin varastonhallinnan kanssa päivittäin työskenteleviä henkilöitä, yrityksen kirjanpitäjää ja kehitysorganisaation henkilöä. Haastattelukysymyksillä haluttiin saada eri näkökulmia tutkittavaan aiheeseen.

Tutkimuksen tuloksena havaittiin useita sellaisia asioita, joita voisi kehittää liittyen yrityksen toimintatapoihin sekä yrityksen toiminnanohjaus- että raportointijärjestelmiin. Näiden havaintojen perusteella tehtiin kehitysehdotuksia, jotka ovat toteuttamiskelpoisia ja yritykselle mahdollisia ratkaisuja.

Johtopäätöksenä todettiin, että yrityksen toiminnan laajennuttua, käytössä olevat toiminnanohjausjärjestelmän toiminnallisuudet eivät enää riitä ja järjestelmää olisi hyvä kehittää vastaamaan uusia vaatimuksia. Kehittämistyötä helpottaa se, että toiminnanohjausjärjestelmässä on jo osittain olemassa toimintoja, joita ei ole vielä otettu käyttöön, mutta jotka sellaisenaan tai yritykselle räätälöitynä parantaisivat yrityksen varastonhallintaa ja inventaarioprosessia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste