Yrityksen verkkosivujen uudistus
Tuomisto, Elsa (2025)
Tuomisto, Elsa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092625247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092625247
Tiivistelmä
Verkkosivut ovat edelleen iso osa yritysten liiketoimintaa, vaikka sosiaalinen media onkin yleistynyt hurjaa vauhtia. Hyvin toteutetut sivut ovat osana brändin vahvistamista ja ne tuovat luotettavuutta yrityksen ympärille. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin yritykselle Neodes Oy uudet verkkosivut. Neodes Oy on graafisen alan perheyritys, joka on toiminut vuodesta 1991 alkaen. Yrityksen päätoimiala on mainostoimistot ja se työllistää keskimäärin kaksi henkilöä. Tähän asti yrityksen verkkotunnuksella oli ollut vanha, yksisivuinen verkkosivusto, eikä sivuja ollut päivitetty pitkään aikaan. Aikaisemmat nettisivut eivät vastanneet nykyajan vaatimuksia, joten Neodes Oy:lle lähdettiin kehittämään uusia verkkosivuja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa täysin uudet verkkosivut yrityksen käyttöön visuaalisuuteen painottuen. Yrityksen brändi haluttiin tuoda esiin uusien verkkosivujen avulla laadukkaana ja ammattimaisena. Sivuston tavoitteena oli myös luoda yrityksen liiketoimintaa tukeva työkalu. Sivujen haluttiin soveltuvan eri kokoisille näytöille: tietokoneelle, tabletille ja puhelimelle sekä olevan helposti muokattavissa tulevaisuudessa.
Työn rajaus tehtiin sivuston visuaalisuuteen ja helppokäyttöisyyteen sekä yrityksen brändiin. Työstä jätettiin pois syvempi ymmärrys hakukoneoptimoinnista ja monimutkaiset tekniset toteutukset. Sivut toteutettiin suomen kielellä. Tietoperustassa käsiteltiin brändiä, brändiviestintää sekä digitaalista markkinointia. Tämän jälkeen keskityttiin visuaalisuuteen ja typografiaan verkkosivuilla ja sivuttiin hakukoneoptimointia sekä saavutettavuutta.
Työssä hyödynnettiin vertailuanalyysiä eli menetelmää, jossa yritystä verrattiin muihin alan organisaatioihin, opittiin heiltä ja täten kehitettiin omaa toimintaa. Muita kehittämistyön menetelmiä olivat esimerkiksi toimeksiantajan suulliset kommentit ja niiden pohjalta työn edistäminen ja muokkaaminen (aivoriihi) sekä rautalankamallin (wireframe) suunnittelu.
Neodes Oy:n uudet verkkosivut luotiin WordPress-alustalle, sillä sen avulla sivujen kustomointi onnistui helposti laajojen ominaisuuksien ansiosta. WordPress-alustan käyttö oli tuttua aikaisemmista projekteista. Verkkosivujen ilmeen ja rakenteen suunnittelussa oli melko vapaat kädet, muutamia värimaailmaa koskevia huomioita lukuun ottamatta. Sivujen taustan haluttiin olevan vaalea ja aiempien verkkosivujen vihreä väri otettiin mukaan myös uusille sivuille. Verkkosivut koostuivat viidestä alasivusta etusivun lisäksi: yritysesittelystä, grafiikka-, valokuvaus- ja videokuvaussivuista sekä yhteystiedoista. Sivut julkaistiin viikolla 25 ja ne ovat olleet yrityksen käytössä siitä asti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa täysin uudet verkkosivut yrityksen käyttöön visuaalisuuteen painottuen. Yrityksen brändi haluttiin tuoda esiin uusien verkkosivujen avulla laadukkaana ja ammattimaisena. Sivuston tavoitteena oli myös luoda yrityksen liiketoimintaa tukeva työkalu. Sivujen haluttiin soveltuvan eri kokoisille näytöille: tietokoneelle, tabletille ja puhelimelle sekä olevan helposti muokattavissa tulevaisuudessa.
Työn rajaus tehtiin sivuston visuaalisuuteen ja helppokäyttöisyyteen sekä yrityksen brändiin. Työstä jätettiin pois syvempi ymmärrys hakukoneoptimoinnista ja monimutkaiset tekniset toteutukset. Sivut toteutettiin suomen kielellä. Tietoperustassa käsiteltiin brändiä, brändiviestintää sekä digitaalista markkinointia. Tämän jälkeen keskityttiin visuaalisuuteen ja typografiaan verkkosivuilla ja sivuttiin hakukoneoptimointia sekä saavutettavuutta.
Työssä hyödynnettiin vertailuanalyysiä eli menetelmää, jossa yritystä verrattiin muihin alan organisaatioihin, opittiin heiltä ja täten kehitettiin omaa toimintaa. Muita kehittämistyön menetelmiä olivat esimerkiksi toimeksiantajan suulliset kommentit ja niiden pohjalta työn edistäminen ja muokkaaminen (aivoriihi) sekä rautalankamallin (wireframe) suunnittelu.
Neodes Oy:n uudet verkkosivut luotiin WordPress-alustalle, sillä sen avulla sivujen kustomointi onnistui helposti laajojen ominaisuuksien ansiosta. WordPress-alustan käyttö oli tuttua aikaisemmista projekteista. Verkkosivujen ilmeen ja rakenteen suunnittelussa oli melko vapaat kädet, muutamia värimaailmaa koskevia huomioita lukuun ottamatta. Sivujen taustan haluttiin olevan vaalea ja aiempien verkkosivujen vihreä väri otettiin mukaan myös uusille sivuille. Verkkosivut koostuivat viidestä alasivusta etusivun lisäksi: yritysesittelystä, grafiikka-, valokuvaus- ja videokuvaussivuista sekä yhteystiedoista. Sivut julkaistiin viikolla 25 ja ne ovat olleet yrityksen käytössä siitä asti.