Teknisen taiteilijan portfolio toteutettuna Unreal Engine 5 -pelimoottorilla
Lehtimäki, Minna (2025)
Lehtimäki, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525116
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan teknisen taiteen osaamista pelikehityksen kontekstissa rakentamalla teknisen taiteilijan portfolio Unreal Engine 5 -pelimoottorilla. Työn tavoitteena oli toteuttaa yksi yhtenäinen portfolio, joka havainnollistaa keskeisiä teknisen taiteen osa-alueita, kuten materiaalien rakentamista, visuaalisia efektejä, valaistusta ja Blueprint-logiikkaa. Projekti toteutettiin käyttäen Unreal Engine 5:n natiivityökaluja, kuten Niagara, Material Editor ja Lumen. Työ osoittaa, miten tekninen taide yhdistää taiteellisen ilmaisun ja teknisen toteutuksen pelinkehityksessä. Reflektiossa tarkastellaan omaa oppimisprosessia ja projektin haasteita sekä arvioidaan lopputuloksen onnistumista suhteessa alkuperäisiin tavoitteisiin.