Kiinteistöpäällikön oppimispäiväkirja: ICT-näkökulma
Cero, Almin (2025)
Cero, Almin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092625236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092625236
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö toteutettiin neljän viikon oppimispäiväkirjamuodossa kiinteistöpäällikön työstä ICT-näkökulmasta. Tavoitteena on kuvata miten eri järjestelmät, tietojärjestelmien integraatiot ja dataohjautuva päätöksenteko kytkeytyy kiinteistöjohtamisen arkeen.
Viikkojen aikana tehtävät liittyivät laskujen tarkastamiseen, budjetointiin, kulutusseurantaan, kiinteistöauditointeihin, viranomaisprosesseihin sekä vahinko- ja vakuutustilanteiden käsittelyyn. Lisäksi esiin nousi energiatehokkuuteen liittyvät toimenpiteet, automaation tarkastelut ja dokumenttien sähköinen hallinta. Suuri osa kiinteistöpäällikön työstä rakentuu digitaalisten alustojen varaan.
ICT:n näkymästä tärkeimpiä havaintoja oli järjestelmien yhteen toimivuus, datan ajantasaisuus ja dokumentaation merkitys. Energiankulutuksen seuranta korostaa kuinka työkalut tukevat päätöksentekoa ja mahdollistavat kustannussäästöjä.
Yhteenvetona ICT ei näyttäydy kiinteistöpäällikön työssä erillisenä vaan se liittyy lähes kaikkiin tehtäviin taloushallinnosta, raportoinnista, energiatehokkuuteen ja asiakasyhteistyöhön.
Viikkojen aikana tehtävät liittyivät laskujen tarkastamiseen, budjetointiin, kulutusseurantaan, kiinteistöauditointeihin, viranomaisprosesseihin sekä vahinko- ja vakuutustilanteiden käsittelyyn. Lisäksi esiin nousi energiatehokkuuteen liittyvät toimenpiteet, automaation tarkastelut ja dokumenttien sähköinen hallinta. Suuri osa kiinteistöpäällikön työstä rakentuu digitaalisten alustojen varaan.
ICT:n näkymästä tärkeimpiä havaintoja oli järjestelmien yhteen toimivuus, datan ajantasaisuus ja dokumentaation merkitys. Energiankulutuksen seuranta korostaa kuinka työkalut tukevat päätöksentekoa ja mahdollistavat kustannussäästöjä.
Yhteenvetona ICT ei näyttäydy kiinteistöpäällikön työssä erillisenä vaan se liittyy lähes kaikkiin tehtäviin taloushallinnosta, raportoinnista, energiatehokkuuteen ja asiakasyhteistyöhön.