Somemarkkinointisuunnitelma case Fashion in Helsinki
Poutanen, Emilia (2025)
Poutanen, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925344
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle Juni Communication & Production Oy keskittyen heidän hankkeeseensa Fashion in Helsinki. Työn tarkoituksena oli luoda konkreettinen ja käytännönläheinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota voidaan hyödyntää tulevissa tapahtumissa. Suunnitelma tarjoaa yritykselle selkeän rakenteen, joka mahdollistaa asetettujen tavoitteiden saavuttamisen.
Työ rajautuu Instagramiin, joka on tapahtuman ainoa käytössä oleva sosiaalisen median kanava. Markkinointisuunnitelman päätavoitteina on tilin laadun-, seuraajamäärän- ja tapahtuman tunnettuuden kasvattaminen, uusien sekä vanhojen asiakkaiden sitouttaminen sekä tapahtuman mielikuvan ja suomalaisen muodin brändin rakentaminen kotimaassa ja kansainvälisesti.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään tapahtumamarkkinointia, sekä syvennytään digitaaliseen markkinointiin, sosiaalisen median mahdollisuuksiin- ja trendeihin sekä Instagramiin markkinoinnin alustana. Teorian pohjalta johdatellaan lukija toiminnaliseen osuuteen.
Ennen toiminnallista osuutta käydään läpi kehittämistyön kulkua, jossa kerron prosessin etenemisestä ja aikataulutuksesta. Toiminnallisessa osuudessa luodaan sosiaalisen median markkinointisuunnitelma viiden eri toimintamallin avulla yhdeksi kokonaisuudeksi. Suunnitelma pohjautuu Sostac-malliin, jonka osa-alueet on käyty läpi yksityiskohtaisesti ja johdonmukaisesti.
Valmis markkinointisuunnitelma muodostaa kokonaisuuden, jossa käsitellään strategiaa ja taktiikkaa konkreettisten toimenpiteiden avulla asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Suunnitelma on rakennettu työkaluksi ja voidaan ottaa heti käyttöön tulevia tapahtumia varten.
Visuaalinen tuotos sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta esitetään toiminnallisen osuuden yhteydessä, joka konkretisoi työn tulokset. Se sisältää swotin, sisältökonseptit, Instagramin mittarit, ostajaprofiilit, vuosikellon, sekä kehitysehdotukset. Viimeisessä pääluvussa käydään läpi pohdintaa työn toteutumisesta ja onnistumisesta sisältäen sekä omaa arviointia että oppimisprosessiin reflektointia.
Koska työ on toteutettu pohjaksi tulevia tapahtumia varten, sen lopullista toimivuutta käytännössä ei vielä voida arvioida.
Työ rajautuu Instagramiin, joka on tapahtuman ainoa käytössä oleva sosiaalisen median kanava. Markkinointisuunnitelman päätavoitteina on tilin laadun-, seuraajamäärän- ja tapahtuman tunnettuuden kasvattaminen, uusien sekä vanhojen asiakkaiden sitouttaminen sekä tapahtuman mielikuvan ja suomalaisen muodin brändin rakentaminen kotimaassa ja kansainvälisesti.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään tapahtumamarkkinointia, sekä syvennytään digitaaliseen markkinointiin, sosiaalisen median mahdollisuuksiin- ja trendeihin sekä Instagramiin markkinoinnin alustana. Teorian pohjalta johdatellaan lukija toiminnaliseen osuuteen.
Ennen toiminnallista osuutta käydään läpi kehittämistyön kulkua, jossa kerron prosessin etenemisestä ja aikataulutuksesta. Toiminnallisessa osuudessa luodaan sosiaalisen median markkinointisuunnitelma viiden eri toimintamallin avulla yhdeksi kokonaisuudeksi. Suunnitelma pohjautuu Sostac-malliin, jonka osa-alueet on käyty läpi yksityiskohtaisesti ja johdonmukaisesti.
Valmis markkinointisuunnitelma muodostaa kokonaisuuden, jossa käsitellään strategiaa ja taktiikkaa konkreettisten toimenpiteiden avulla asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Suunnitelma on rakennettu työkaluksi ja voidaan ottaa heti käyttöön tulevia tapahtumia varten.
Visuaalinen tuotos sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta esitetään toiminnallisen osuuden yhteydessä, joka konkretisoi työn tulokset. Se sisältää swotin, sisältökonseptit, Instagramin mittarit, ostajaprofiilit, vuosikellon, sekä kehitysehdotukset. Viimeisessä pääluvussa käydään läpi pohdintaa työn toteutumisesta ja onnistumisesta sisältäen sekä omaa arviointia että oppimisprosessiin reflektointia.
Koska työ on toteutettu pohjaksi tulevia tapahtumia varten, sen lopullista toimivuutta käytännössä ei vielä voida arvioida.