Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Convincingness of AI-Generated Restaurant Reviews

Tuomi, Aarni; Zainal Abidin, Husna; Tuominen, Pasi; Ascenção, Mário Passos (2025)

 
Avaa tiedosto
AarniT_etal_convincingness_of_ai-generated.pdf (401.8Kt)
Huom! Embargollinen tiedosto,
avautuu julkiseksi
: 28.05.2026

Tuomi, Aarni
Zainal Abidin, Husna
Tuominen, Pasi
Ascenção, Mário Passos
Editoija
Nixon, Lyndon
Tuomi, Aarni
O'Connor, Peter
Springer Nature
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
doi:10.1007/978-3-031-83705-0_36
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025093098900
Tiivistelmä
This study examines the perceived authenticity and trustworthiness of AI-generated versus human-authored online restaurant reviews. Using a randomized between subject choice experiment (evaluations n = 800), the study explores the degree to which AI-generated online restaurant reviews are distinguishable from human-authored reviews. Findings reveal that participants struggled to distinguish between AI-generated and human-authored reviews, with evaluation accuracy clustering around chance accuracy. Negative reviews were generally perceived as more trustworthy and authentic than positive ones, regardless of their source. Further, participants who reported high familiarity with online reviews had higher confidence in their evaluations despite performing no better than those with less experience. Overall, the study highlights the challenges tourism businesses face in managing the growing presence of AI-generated review content and highlights the need for robust detection mechanisms and new forms of social proof to maintain consumer trust. Future research should explore more diverse demographic samples, review contexts, or content types (e.g. AI-generated travel photos), and compare multiple frontier AI models to better understand their impact on consumer perception in real-world settings.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste