Koneohjauksen ongelmat työmaalla
Kiiskinen, Mikko (2015)
Kiiskinen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285315
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tietomallipohjaisen rakennusprojektin koneohjauksen ongelmia työmaakäytössä projektin urakoitsijan näkökulmasta. Usein kirjallisuudessa liitetään tietomallintamiseen lupauksia siitä, että tietomalleja hyödyntämällä voidaan tehostaa rakennusprojektin tuotannonsuunnittelua ja rakentamista. Koneohjausjärjestelmän hyödyntäminen rakennusprojekteissa on yleistynyt viimeisten vuosien aikana, mutta laajamittaiseksi käytännöksi se ei ole vielä levinnyt rakennusalalla.
Työn tavoitteena oli kartoittaa koneohjausjärjestelmän käytössä ilmeneviä ongelmia työmaalla, sekä löytää niihin mahdollisia ratkaisuja työmaalla koneohjausjärjestelmän kanssa työskentelevien avuksi. Opinnäytetyön rakenne koostuu työmenetelmien, ongelmien pääsyiden sekä ratkaisumallien kirjallisuuskatsauksesta ja koneohjauksen pilottihankkeiden avulla saatujen tuloksien läpikäymistä. Tämän jälkeen tutustuttiin koneohjausjärjestelmän laitteistoon ja sen mukana tuomiin muutoksiin työmaalla, sekä mitä järjestelmän toimimiseen vaaditaan ja miten siitä saadaan paras hyöty irti. Pääpaino tutkimuksessa oli koneohjausjärjestelmän kanssa esiinnousseiden ongelmien tutkiminen, ongelmien analysointi ja niiden ratkaisujen läpikäynti.
Häiriötuntien seurannan, henkilöhaastatteluiden ja aikaisempien häiriöiden ylöskirjaamisen perusteella voidaan todeta, että koneohjausjärjestelmä ei ole täysin ongelmaton. Voidaan todeta, että ympäristöolosuhteet vaikuttavat koneohjausjärjestelmään eniten, ja että laitteiston vikoja koneohjausjärjestelmässä esiintyy jonkin verran. Tämän insinöörityön perusteella voidaan päätellä, että koneohjausjärjestelmä on ehdottomasti infrarakentamisessa tehokkuutta nostava järjestelmä, mutta vain jos työmaalla on sopivat edellytykset sen käyttöön.
Työn tavoitteena oli kartoittaa koneohjausjärjestelmän käytössä ilmeneviä ongelmia työmaalla, sekä löytää niihin mahdollisia ratkaisuja työmaalla koneohjausjärjestelmän kanssa työskentelevien avuksi. Opinnäytetyön rakenne koostuu työmenetelmien, ongelmien pääsyiden sekä ratkaisumallien kirjallisuuskatsauksesta ja koneohjauksen pilottihankkeiden avulla saatujen tuloksien läpikäymistä. Tämän jälkeen tutustuttiin koneohjausjärjestelmän laitteistoon ja sen mukana tuomiin muutoksiin työmaalla, sekä mitä järjestelmän toimimiseen vaaditaan ja miten siitä saadaan paras hyöty irti. Pääpaino tutkimuksessa oli koneohjausjärjestelmän kanssa esiinnousseiden ongelmien tutkiminen, ongelmien analysointi ja niiden ratkaisujen läpikäynti.
Häiriötuntien seurannan, henkilöhaastatteluiden ja aikaisempien häiriöiden ylöskirjaamisen perusteella voidaan todeta, että koneohjausjärjestelmä ei ole täysin ongelmaton. Voidaan todeta, että ympäristöolosuhteet vaikuttavat koneohjausjärjestelmään eniten, ja että laitteiston vikoja koneohjausjärjestelmässä esiintyy jonkin verran. Tämän insinöörityön perusteella voidaan päätellä, että koneohjausjärjestelmä on ehdottomasti infrarakentamisessa tehokkuutta nostava järjestelmä, mutta vain jos työmaalla on sopivat edellytykset sen käyttöön.