Alle kouluikäisen lapsen tunnetaitojen kehittyminen ja tukeminen
Haapalahti, Anniina (2025)
Haapalahti, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100225495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100225495
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on alle kouluikäisen lapsen tunnetaitojen kehittyminen ja tukeminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja konkreettinen opas Lapin ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Tavoitteena oli tuottaa ajantasaista sekä laadukasta tietoa lapsen tunnetaitojen kehittymisestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä millä keinoin lapsen tunnetaitojen kehittymistä voidaan tukea. Oppaan avulla opiskelijat voivat saada lisätietoa lasten tunnetaidoista sekä ymmärrystä ja valmiuksia työskennellessään lasten parissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Lapin ammattikorkeakoulu.
Tunnetaidoilla viitataan ihmisen kykyyn tiedostaa, tunnistaa ja säädellä tunteita. Niiden avulla lapsi voi selviytyä tunnepurkauksista ja ymmärtämää paremmin sekä omia että muiden tunteita. Tunnetaidot ovat ajankohtainen aihe ja niiden merkitystä korostetaan yhä enemmän. Opinnäytetyössä korostuu erityisesti vanhempien merkitys lapsen tunnetaitojen taustalla. Tunnetaitojen harjoittelun tueksi on luotu monia erilaisia, konkreettisia menetelmiä, joiden avulla aiheeseen on helpompi tutustua.
Tunteita voidaan pitää suurena voimavarana hoitotyössä. Hoitotyö on ihmissuhdetyötä jossa kohdataan jatkuvasti tunteiden ilmaisua, tunnistamista ja säätelyä. Hoitajan työhön sisältyy omien sekä muiden tunteiden ymmärtämistä ja tiedostamista, sekä tunteiden säätelyä ja vuorovaikutustaitoja.
Opinnäytetyö toteutettiin mukaillen lineaarista mallia ja lopputuloksena syntyi konkreettinen tuotos, opas. 18-sivuinen ja helppolukuinen opas sisältää aiheesta keskeisimmän ja oleellisimman tiedon, sekä taulukoita ja kuvia elävöittämään tuotosta. Tunnetaidot ovat hyvin laaja käsite, joten rajasin aiheen koskemaan alle kouluikäisiä, 0-6-vuotiaita lapsia.
Tunnetaidoilla viitataan ihmisen kykyyn tiedostaa, tunnistaa ja säädellä tunteita. Niiden avulla lapsi voi selviytyä tunnepurkauksista ja ymmärtämää paremmin sekä omia että muiden tunteita. Tunnetaidot ovat ajankohtainen aihe ja niiden merkitystä korostetaan yhä enemmän. Opinnäytetyössä korostuu erityisesti vanhempien merkitys lapsen tunnetaitojen taustalla. Tunnetaitojen harjoittelun tueksi on luotu monia erilaisia, konkreettisia menetelmiä, joiden avulla aiheeseen on helpompi tutustua.
Tunteita voidaan pitää suurena voimavarana hoitotyössä. Hoitotyö on ihmissuhdetyötä jossa kohdataan jatkuvasti tunteiden ilmaisua, tunnistamista ja säätelyä. Hoitajan työhön sisältyy omien sekä muiden tunteiden ymmärtämistä ja tiedostamista, sekä tunteiden säätelyä ja vuorovaikutustaitoja.
Opinnäytetyö toteutettiin mukaillen lineaarista mallia ja lopputuloksena syntyi konkreettinen tuotos, opas. 18-sivuinen ja helppolukuinen opas sisältää aiheesta keskeisimmän ja oleellisimman tiedon, sekä taulukoita ja kuvia elävöittämään tuotosta. Tunnetaidot ovat hyvin laaja käsite, joten rajasin aiheen koskemaan alle kouluikäisiä, 0-6-vuotiaita lapsia.