Kartta lapsen äänen mahdollistajana : visuaalinen tuki osallisuuteen ja luonnossa liikkumiseen
Reinikainen, Veerasofia; Komulainen, Janni (2025)
Reinikainen, Veerasofia
Komulainen, Janni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625589
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena opinnäytetyössä oli luoda toimeksiantajalle kartta Iisalmen Paloisvuoren maastoon tukemaan lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta. Tavoitteena oli tukea visuaalisen apuvälineen kautta lapsen osallisuutta ja liikkumista luonnossa toimiessa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Yhteistyötahona toimi Iisalmen avoin varhaiskasvatus.
Kehittämistyö aloitettiin syksyllä 2024 viitekehyksen rajaamisella. Työ eteni lineaarisen mallin mukaisesti. Teoriaosuudessa korostettiin lapsen osallisuutta, liikunnan tärkeyttä ja luontoyhteyden merkitystä. Teoriaosuus rakentui vahvaan teoriapohjaan, joka koostui kotimaisista ja kansainvälisistä artikkeleista, kirjallisuudesta sekä ajantasaisista tutkimuksista. Työskentely toimeksiantajan kanssa pohjautui sosiaalialan ammattieettisiin periaatteisiin. Kehittämistyötä arvioitiin kriittisesti lähteisiin peilaten.
Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa suunniteltu ja toteutettu kartta pilotoitiin lapsiryhmän käytössä neljällä eri toimintakerralla. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan kartta on systemaattisella käytöllä varhaiskasvatuksen lapsiryhmän käyttöön soveltuva apuväline kommunikaation ja liikkumisen tueksi. Kehittämistyöstä syntynyttä valmista tuotosta arvioitiin SWOT-analyysin avulla. Kartan toimivuudesta pyydettiin palautetta toimeksiantajalta kirjallisena ja suullisena.
Kartta tulee olemaan osa Iisalmen avoimen varhaiskasvatuksen toimintaa. Sitä kehitetään eteenpäin avoimessa varhaiskasvatuksessa toimeksiantajan ja lapsiryhmän yhteistyöllä. Kartassa nähtiin palautteen ja havainnoinnin perusteella olevan potentiaalia myös muiden asiakasryhmien käyttöön.
Kehittämistyö aloitettiin syksyllä 2024 viitekehyksen rajaamisella. Työ eteni lineaarisen mallin mukaisesti. Teoriaosuudessa korostettiin lapsen osallisuutta, liikunnan tärkeyttä ja luontoyhteyden merkitystä. Teoriaosuus rakentui vahvaan teoriapohjaan, joka koostui kotimaisista ja kansainvälisistä artikkeleista, kirjallisuudesta sekä ajantasaisista tutkimuksista. Työskentely toimeksiantajan kanssa pohjautui sosiaalialan ammattieettisiin periaatteisiin. Kehittämistyötä arvioitiin kriittisesti lähteisiin peilaten.
Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa suunniteltu ja toteutettu kartta pilotoitiin lapsiryhmän käytössä neljällä eri toimintakerralla. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan kartta on systemaattisella käytöllä varhaiskasvatuksen lapsiryhmän käyttöön soveltuva apuväline kommunikaation ja liikkumisen tueksi. Kehittämistyöstä syntynyttä valmista tuotosta arvioitiin SWOT-analyysin avulla. Kartan toimivuudesta pyydettiin palautetta toimeksiantajalta kirjallisena ja suullisena.
Kartta tulee olemaan osa Iisalmen avoimen varhaiskasvatuksen toimintaa. Sitä kehitetään eteenpäin avoimessa varhaiskasvatuksessa toimeksiantajan ja lapsiryhmän yhteistyöllä. Kartassa nähtiin palautteen ja havainnoinnin perusteella olevan potentiaalia myös muiden asiakasryhmien käyttöön.