BD Nexiva™, suljetun IV-katetrijärjestelmän käyttöohjevideo sairaanhoitaja-opiskelijoille
Olli, Noora (2025)
Olli, Noora
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625628
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusvideo sairaanhoitaja opiskelijoille Nexiva, suljetun IV-katetrijärjestelmän käytöstä. Tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoisuutta Nexivan hyödyistä, sen turvallisesta laitosta ja käytöstä, sekä kanyyli infektioiden ehkäisystä. Laatutavoitteena oli tehdä videosta tiivis, selkeä ja helposti ymmärrettävä tietopaketti.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu luotettavia lähteitä käyttäen. Tietoperustaa käyttäen laadin käsikirjoituksen opetusvideolleni, jonka jälkeen, kuvasin videon. Video on kuvattu omakustanteisesti ja editoitu omilla laitteilla. Videolla käydään läpi, miten Nexiva kanyylia laitetaan potilaalle, miten sitä käytetään ja suljetun järjestelmän hyötyjä.
Valmis opetusvideo on ladattu YouTubeen. Opinnäytetyön ohjaava opettaja on jakanut videon OAMK opiskelijoille, sekä Webropol palautekyselyn liittyen videon sisältöön ja sen laatuun. Kyselyn pohjalta olen arvioinut opinnäytetyön onnistumista ja tavoitteiden saavuttamista. Palautteiden perusteella aihe on tärkeä ja opetusvideo hyödyllinen hoitotyön opiskelijoille, sekä että tätä voidaan hyödyntää opetuksessa. Kyselyn vastausten perusteella voidaan tehdä johtopäätös että, opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Kehittämiskohteena olivat opinnäytetyön prosessin aikataulutus ja videon sisältöön liittyvät tarkennukset.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu luotettavia lähteitä käyttäen. Tietoperustaa käyttäen laadin käsikirjoituksen opetusvideolleni, jonka jälkeen, kuvasin videon. Video on kuvattu omakustanteisesti ja editoitu omilla laitteilla. Videolla käydään läpi, miten Nexiva kanyylia laitetaan potilaalle, miten sitä käytetään ja suljetun järjestelmän hyötyjä.
Valmis opetusvideo on ladattu YouTubeen. Opinnäytetyön ohjaava opettaja on jakanut videon OAMK opiskelijoille, sekä Webropol palautekyselyn liittyen videon sisältöön ja sen laatuun. Kyselyn pohjalta olen arvioinut opinnäytetyön onnistumista ja tavoitteiden saavuttamista. Palautteiden perusteella aihe on tärkeä ja opetusvideo hyödyllinen hoitotyön opiskelijoille, sekä että tätä voidaan hyödyntää opetuksessa. Kyselyn vastausten perusteella voidaan tehdä johtopäätös että, opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Kehittämiskohteena olivat opinnäytetyön prosessin aikataulutus ja videon sisältöön liittyvät tarkennukset.
