Designsysteemin käyttöönotto : ohjelmistonkehittäjät keskiössä
Wallin, Paul (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625644
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten toteuttaa käyttäjälähtöinen designsysteemin kehittäminen ja käyttöönotto ohjelmoijavetoisessa työympäristössä. Opinnäytetyö toteutetaan Koho Sales Oy:lle, jonka toiminnanohjausjärjestelmälle kehitetään design systeemiä osana palvelun kokonaisvaltaista uudistusta.
Työssä tarkastellaan, miten designsysteemiä kehittäessä voi palvelumuotoilun menetelmillä saada sidosryhmät sitoutumaan aikaisessa vaiheessa ja näin saada heidät käyttämään uutta järjestelmää ja sisäistää uusia toimintatapoja.
Tutkimuksessa tarkasteltiin designsysteemin kehittämistä ja käyttöönottoa palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen, käyttäjät keskiössä. Miten huomioidaan kehittäjiä ja heidän tarpeitaan, sekä parannetaan suunnittelija - kehittäjä yhteistyötä. Tutkimuksen avulla myös avataan nämä tarpeet ja hyödynnetään lopulliseen tuotteeseen ja jatkokehitykseen. Työ jaettiin tuplatimanttimallin mukaisesti neljään vaiheeseen: kartoitus, kiteytys, kehitys ja toimitus. Kysely- ja työpaja-menetelmiä hyödyntäen.
Työn avulla parannettiin suunnittelijan ja kehittäjän välistä yhteistyötä. Tuloksena syntyi aidosti käyttäjäkeskeistä kehittämistä, jossa sidosryhmät otetaan ajoissa mukaan kehitykseen ja ehkäistään siiloutumista. Tämän lisäksi lisättiin palvelunmuotoilun monipuolisten menetelmien hyödyntämistä käyttöliittymäkehityksessä.
Työssä tarkastellaan, miten designsysteemiä kehittäessä voi palvelumuotoilun menetelmillä saada sidosryhmät sitoutumaan aikaisessa vaiheessa ja näin saada heidät käyttämään uutta järjestelmää ja sisäistää uusia toimintatapoja.
Tutkimuksessa tarkasteltiin designsysteemin kehittämistä ja käyttöönottoa palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen, käyttäjät keskiössä. Miten huomioidaan kehittäjiä ja heidän tarpeitaan, sekä parannetaan suunnittelija - kehittäjä yhteistyötä. Tutkimuksen avulla myös avataan nämä tarpeet ja hyödynnetään lopulliseen tuotteeseen ja jatkokehitykseen. Työ jaettiin tuplatimanttimallin mukaisesti neljään vaiheeseen: kartoitus, kiteytys, kehitys ja toimitus. Kysely- ja työpaja-menetelmiä hyödyntäen.
Työn avulla parannettiin suunnittelijan ja kehittäjän välistä yhteistyötä. Tuloksena syntyi aidosti käyttäjäkeskeistä kehittämistä, jossa sidosryhmät otetaan ajoissa mukaan kehitykseen ja ehkäistään siiloutumista. Tämän lisäksi lisättiin palvelunmuotoilun monipuolisten menetelmien hyödyntämistä käyttöliittymäkehityksessä.