Aluebrändi-palvelun muotoilu ja tuotteistaminen
Praulina, Linda (2025)
Praulina, Linda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on tulevaisuus-orientoitunut suunnittelutoimisto MUUAN. Vuonna 2015 perustettu MUUAN palvelee asiakkaitaan laajasti kaupunkimuotoilun, arkkitehtuurin ja tutkimustyön eri osa‑alueilla. Aluebrändin kehittämiseen tähtäävien palveluiden muotoilu palvelutuotteiksi oli tämän opinnäytetyön lähtökohta. Kirjoittaja, Linda Praulina, työskentelee MUUANin markkinoinnin parissa, ja työ syntyi tarpeesta hahmottaa paremmin nimenomaan aluebrändäämisen erikoispiirteet. Aluebrändin pilkkominen palvelutuotteiksi ja kohderyhmän parempi ymmärtäminen auttavat tuottamaan kohdennetumpia palveluita. Tavoitteena on myös aluebrändin kehittämispalveluiden tunnettuuden lisääminen. Räätälöidyt, jokaisen alueen yksilölliset piirteet huomioivat palvelut tuottavat arvokkaampaa, parempaa kaupunkitilaa ja laadukkaampaa asuinympäristöä kaikille kaupunkilaisille ja kaupunkitilan käyttäjille.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan alue-brändin kehittämiseen tähtäävien palvelutuotteiden markkinointiaineiston luomista palvelumuotoilun keinoin. Tässä työssä määritetään, mihin aluebrändäyksen mittakaavaan opinnäytetyön tilaaja, suunnittelutoimisto MUUAN, keskittyy omassa aluebrändin kehittämisen palvelutuotteiden markkinoinnissa ja myynnissä.
Työssä määritellään aluebrändin palveluille ostajapersoonat, pilkotaan markkinointiaineiston luominen Google Sprint ‑palvelumuotoilumetodin avulla ja käydään läpi onnistuneita aluebrändi‑referenssejä Suomesta, Norjasta ja Virosta. Opinnäytetyössä myös kerrotaan luvuin, miksi aluebrändin kehittäminen on taloudellisesti kannattavaa. Liitteenä ovat ostajapersoonat sekä aluebrändi‑palvelukuvauksen ensimmäinen versio.
Opinnäytetyön prosessi tuottaa MUUANin markkinoinnille laajan ymmärryksen aluebrändin kehittämisen mahdollisuuksista ja monipuolisuudesta. Aineistoon tutustumalla saa hyvän pohjakuvan siitä, mitä aluebrändi on, miksi sen kehittäminen on tarpeellista ja miten monella tavalla kehitystyötä voidaan tehdä. Konkreettinen myynti‑ ja markkinointiaineisto on työkalu aluebrändin kehittämisen palvelutuotteiden myynnin edistämiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan alue-brändin kehittämiseen tähtäävien palvelutuotteiden markkinointiaineiston luomista palvelumuotoilun keinoin. Tässä työssä määritetään, mihin aluebrändäyksen mittakaavaan opinnäytetyön tilaaja, suunnittelutoimisto MUUAN, keskittyy omassa aluebrändin kehittämisen palvelutuotteiden markkinoinnissa ja myynnissä.
Työssä määritellään aluebrändin palveluille ostajapersoonat, pilkotaan markkinointiaineiston luominen Google Sprint ‑palvelumuotoilumetodin avulla ja käydään läpi onnistuneita aluebrändi‑referenssejä Suomesta, Norjasta ja Virosta. Opinnäytetyössä myös kerrotaan luvuin, miksi aluebrändin kehittäminen on taloudellisesti kannattavaa. Liitteenä ovat ostajapersoonat sekä aluebrändi‑palvelukuvauksen ensimmäinen versio.
Opinnäytetyön prosessi tuottaa MUUANin markkinoinnille laajan ymmärryksen aluebrändin kehittämisen mahdollisuuksista ja monipuolisuudesta. Aineistoon tutustumalla saa hyvän pohjakuvan siitä, mitä aluebrändi on, miksi sen kehittäminen on tarpeellista ja miten monella tavalla kehitystyötä voidaan tehdä. Konkreettinen myynti‑ ja markkinointiaineisto on työkalu aluebrändin kehittämisen palvelutuotteiden myynnin edistämiseksi.