Vanhempien itse- ja kanssasäätelyn tukeminen koululaisten toimintaterapiassa POP-viitekehystä hyödyntäen : voimavaralähtöinen työkirja vanhemmille
Fredriksson, Kaisa; Vinha, Laura (2025)
Fredriksson, Kaisa
Vinha, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100925788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100925788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda työkirja, joka lisäisi vanhempien ymmärrystä itse- ja kanssasäätelytaidoista. Se sai alkunsa Helsingin koululaisten toimintaterapian yksikön havainnosta, että koululaisten itsesäätelyn haasteet olivat lisääntyneet ja moni vanhempi tarvitsi apua tukeakseen lapsensa itsesäätelyn kehitystä.
Vanhemman rooli lapsen kanssasäätelijänä ja tämän itsesäätelyn kehityksen tukijana on keskeinen, mutta toiminnantieteessä sitä oli tutkittu vähän. Lisäksi alan kirjallisuus kuvasi vanhemmuutta kapeasti ja rajoitettujen toimintojen kautta. Vuonna 2022 julkaistu Vanhemmuuden toiminnat ja tarkoitukset -viitekehys (Parenting Occupations and Purposes [POP]) oli poikkeus. Se esitti vanhempikeskeisen tavan tutkia vanhemmuuden moninaisia toimintoja ja tarjosi tuoreen näkökulman työkirjan kehittelyyn.
Työkirjan tehtävien keskiössä ovat vanhemman toiminta ja hänen omasta arjestaan tekemänsä oivallukset, jotta lisääntynyt ymmärrys olisi sovellettavissa juuri hänen omaan elämäänsä. Työkirjan toivotaan sopivan monenlaiselle vanhemmalle, henkilökohtaisista ominaisuuksista tai tilanteesta riippumatta. Siksi siitä on pyritty tekemään selkeä ja helppokäyttöinen. Sävyltään työkirja on kannustava ja vanhemman omia voimavaroja ja vahvuuksia korostava, olipa vanhempi kuka tahansa.
Työelämäkumppani otti työkirjan käyttöön heti sen valmistuttua. Tämä osoittaa tuotoksen hyödyllisyyttä. Sen vaikuttavuuden mittaaminen vaatii kuitenkin erillisen selvityksen. Jatkokehitystä ajatellen olisi kiinnostavaa nähdä työkirjaa käytettävän osana aidosti vanhemmalle suunniteltua prosessia, joka kulkisi lapsen toimintaterapiaprosessin rinnalla. Tämä voisi edistää vanhemman lisääntyneen ymmärryksen muuttumista lapsen itsesäätelyä tukevaksi toiminnaksi. POP tarjoaisi luontevan viitekehyksen tällaiselle kehitystyölle.
Vanhemman rooli lapsen kanssasäätelijänä ja tämän itsesäätelyn kehityksen tukijana on keskeinen, mutta toiminnantieteessä sitä oli tutkittu vähän. Lisäksi alan kirjallisuus kuvasi vanhemmuutta kapeasti ja rajoitettujen toimintojen kautta. Vuonna 2022 julkaistu Vanhemmuuden toiminnat ja tarkoitukset -viitekehys (Parenting Occupations and Purposes [POP]) oli poikkeus. Se esitti vanhempikeskeisen tavan tutkia vanhemmuuden moninaisia toimintoja ja tarjosi tuoreen näkökulman työkirjan kehittelyyn.
Työkirjan tehtävien keskiössä ovat vanhemman toiminta ja hänen omasta arjestaan tekemänsä oivallukset, jotta lisääntynyt ymmärrys olisi sovellettavissa juuri hänen omaan elämäänsä. Työkirjan toivotaan sopivan monenlaiselle vanhemmalle, henkilökohtaisista ominaisuuksista tai tilanteesta riippumatta. Siksi siitä on pyritty tekemään selkeä ja helppokäyttöinen. Sävyltään työkirja on kannustava ja vanhemman omia voimavaroja ja vahvuuksia korostava, olipa vanhempi kuka tahansa.
Työelämäkumppani otti työkirjan käyttöön heti sen valmistuttua. Tämä osoittaa tuotoksen hyödyllisyyttä. Sen vaikuttavuuden mittaaminen vaatii kuitenkin erillisen selvityksen. Jatkokehitystä ajatellen olisi kiinnostavaa nähdä työkirjaa käytettävän osana aidosti vanhemmalle suunniteltua prosessia, joka kulkisi lapsen toimintaterapiaprosessin rinnalla. Tämä voisi edistää vanhemman lisääntyneen ymmärryksen muuttumista lapsen itsesäätelyä tukevaksi toiminnaksi. POP tarjoaisi luontevan viitekehyksen tällaiselle kehitystyölle.