Mistä osallisuuden kokemukset muodostuvat thainyrkkeilysalilla : tavoitteena nuorten osallisuutta vahvistava VOK1 -koulutus
Martinez, Ronia; Peltola, Onni (2025)
Martinez, Ronia
Peltola, Onni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025863
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoitus oli kerätä tietoa siitä, minkälaisista asioista Helsinki Thaiboxing Clubilla muodostuu osallisuuden kokemuksia. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli 18–29-vuotiaat Helsinki Thaiboxing Clubilla harrastavat nuoret. Työn tavoitteena oli selvittää sekä tuoda esiin harrastajien näkökulmia osallisuuteen liittyen, joiden perusteella valmentaja- ja ohjaaja koulutusta voidaan kehittää. Opinnäytetyön aihe rajautui thainyrkkeilyn lajiliiton tavoitteiden, sekä seuraurheilussa ajankohtaisten teemojen perusteella.
Aineistonkeruu opinnäytetyötä varten toteutettiin kyselylomakkeella, joka koostui monivalintakysymyksistä. Kyselylomakkeen linkki jaettiin seuran viestintäkanavalle, ja kyselyyn johtavia QR-koodeja levitettiin harjoitussalille. Hyväksyttyjä vastauksia kyselylomakkeeseen saatiin yhteensä 32. Kyselyä varten perehdyimme muun muassa THL:n osallisuusindikaattoriin sekä Osallistujien Suomi -toimenpideohjelmaan, joita sovelsimme opinnäytetyön toimintaympäristöön sopivaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ihmisen perustarpeita itsemääräämisteorian näkökulmasta, osallisuuden käsitettä sekä niiden merkitystä nuoruudessa liikuntaharrastuksen kautta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin osallisuuden suhdetta yhdenvertaisuuteen, sekä urheiluseuran roolia osallisuutta tukevana yhteisönä. Osallisuuden tasomallia sovellettiin urheiluseuran toimintaan sopivaksi, sekä sitä käytettiin apuna kyselyn vastausten analysoinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus korosti osallisuuden kokemusten merkittävyyttä nuoruudessa vapaa-ajalla. Kyselylomakkeen vastausten perusteella saatiin tietoa kehityskohdista, jotka on hyvä ottaa huomioon valmennustoiminnan kehittämisessä, jotta nuorten harrastajien osallisuutta voidaan tukea ja lisätä urheiluseurassa. Ennen kaikkea saatiin tietoa siitä, mitkä osallisuuteen vaikuttavat tekijät toimivat hyvin urheiluseurassa.
Vastaukset tukivat jo olemassa olevaa tietoa valmentajien merkityksestä osallisuuden kokemusten muodostumiseen liikuntaharrastuksessa. Nyt tieto on otettava osaksi ensimmäisen tason valmentaja- ja ohjaajakoulutuksia.
Aineistonkeruu opinnäytetyötä varten toteutettiin kyselylomakkeella, joka koostui monivalintakysymyksistä. Kyselylomakkeen linkki jaettiin seuran viestintäkanavalle, ja kyselyyn johtavia QR-koodeja levitettiin harjoitussalille. Hyväksyttyjä vastauksia kyselylomakkeeseen saatiin yhteensä 32. Kyselyä varten perehdyimme muun muassa THL:n osallisuusindikaattoriin sekä Osallistujien Suomi -toimenpideohjelmaan, joita sovelsimme opinnäytetyön toimintaympäristöön sopivaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ihmisen perustarpeita itsemääräämisteorian näkökulmasta, osallisuuden käsitettä sekä niiden merkitystä nuoruudessa liikuntaharrastuksen kautta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin osallisuuden suhdetta yhdenvertaisuuteen, sekä urheiluseuran roolia osallisuutta tukevana yhteisönä. Osallisuuden tasomallia sovellettiin urheiluseuran toimintaan sopivaksi, sekä sitä käytettiin apuna kyselyn vastausten analysoinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus korosti osallisuuden kokemusten merkittävyyttä nuoruudessa vapaa-ajalla. Kyselylomakkeen vastausten perusteella saatiin tietoa kehityskohdista, jotka on hyvä ottaa huomioon valmennustoiminnan kehittämisessä, jotta nuorten harrastajien osallisuutta voidaan tukea ja lisätä urheiluseurassa. Ennen kaikkea saatiin tietoa siitä, mitkä osallisuuteen vaikuttavat tekijät toimivat hyvin urheiluseurassa.
Vastaukset tukivat jo olemassa olevaa tietoa valmentajien merkityksestä osallisuuden kokemusten muodostumiseen liikuntaharrastuksessa. Nyt tieto on otettava osaksi ensimmäisen tason valmentaja- ja ohjaajakoulutuksia.