Maatalousalan työelämäyhteistyön kehittäminen : case Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
Jaatinen, Susanna (2025)
Jaatinen, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025888
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Riverian maatalousalan työelämäyhteistyön nykytilaa ja kehittämistarpeita työelämäkumppaneiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jota täydennettiin opetushenkilöstölle suunnatulla sähköpostikyselyllä ja benchmarking-analyysillä oppilaitosten verkkosivustoista.
Tulosten mukaan yhteistyö Riverian kanssa koettiin pääosin hyväksi. Kehittämistarpeita nousi esiin erityisesti työpaikkaohjaajakoulutuksen tunnettavuudessa, käytännön opetuksen määrässä, tiedonkulussa ja opiskelijoiden valmiuksissa. Avoimissa vastauksissa korostui tarve joustavalle yhteistyölle ja opintojen suunnittelulle työelämän rytmin mukaan. Verkkosivustojen vertailuanalyysi toi esiin hyviä käytäntöjä, kuten selkeästi jäsennelty sisältö, näkyvät rekrytointipalvelut ja visuaaliset yhteistyön esittelyt, jotka vahvistavat oppilaitoksen houkuttelevuutta. Sähköpostikyselyn SWOT-analyysi nosti esiin vahvuuksia, kuten työpaikkakäynnit ja toimiva viestintä sekä uhkia, kuten rahoitusmuutokset ja opiskelijamateriaalin heikkeneminen.
Opinnäytetyö tarjosi kokonaisvaltaisen näkemyksen työelämäyhteistyön merkityksestä maatalousalan koulutuksessa. Tulokset tarjoavat Riverialle konkreettisia kehittämisehdotuksia yhteistyön vahvistamiseksi ja koulutuksen laadun ja jatkumon turvaamiseksi tulevaisuudessa.
Tulosten mukaan yhteistyö Riverian kanssa koettiin pääosin hyväksi. Kehittämistarpeita nousi esiin erityisesti työpaikkaohjaajakoulutuksen tunnettavuudessa, käytännön opetuksen määrässä, tiedonkulussa ja opiskelijoiden valmiuksissa. Avoimissa vastauksissa korostui tarve joustavalle yhteistyölle ja opintojen suunnittelulle työelämän rytmin mukaan. Verkkosivustojen vertailuanalyysi toi esiin hyviä käytäntöjä, kuten selkeästi jäsennelty sisältö, näkyvät rekrytointipalvelut ja visuaaliset yhteistyön esittelyt, jotka vahvistavat oppilaitoksen houkuttelevuutta. Sähköpostikyselyn SWOT-analyysi nosti esiin vahvuuksia, kuten työpaikkakäynnit ja toimiva viestintä sekä uhkia, kuten rahoitusmuutokset ja opiskelijamateriaalin heikkeneminen.
Opinnäytetyö tarjosi kokonaisvaltaisen näkemyksen työelämäyhteistyön merkityksestä maatalousalan koulutuksessa. Tulokset tarjoavat Riverialle konkreettisia kehittämisehdotuksia yhteistyön vahvistamiseksi ja koulutuksen laadun ja jatkumon turvaamiseksi tulevaisuudessa.
