Nuuskan vaikutus terveyteen – oppitunti 7.-luokkalaisille
Hsa, Sar Paw Toolay (2025)
Hsa, Sar Paw Toolay
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025902
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä seitsemäsluokkalaisten tietämystä nuuskan terveyshaitoista ja herättää heissä kriittistä ajattelua sen käytöstä. Työn tavoitteena oli vähentää nuuskan houkuttelevuutta ja lisätä tietoisuutta sen pitkäaikaisista terveysriskeistä. Keskeisenä tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa oppitunti, joka käsittelee nuuskan vaikutuksia terveyteen. Oppitunti pidettiin Muurolan peruskoulun seitsemäsluokkalaisille, ja sen tarkoituksena oli tarjota nuorille ajankohtaista ja tutkimukseen perustuvaa tietoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee nuuskan vaikutuksia terveyteen, nikotiiniriippuvuutta ja nuorten päihdekasvatusta. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan ennaltaehkäisevän terveydenhuollon merkitystä nuorten hyvin-voinnin tukemisessa. Keskeisiä käsitteitä ovat nuuska, nikotiiniriippuvuus, ennaltaehkäisy ja terveyskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka keskeinen osa oli oppitunnin suunnittelu ja toteutus. Tiedonhankinnassa hyödynnettiin sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä, kuten tutkimusartikkeleita ja terveydenhuollon asiantuntijamateriaaleja. Oppitunnin vaikuttavuutta arvioitiin oppilaiden palautteen avulla, joka kerättiin anonyymisti sähköisellä kyselytyökalulla oppitunnin jälkeen.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että oppitunti lisäsi nuorten tietämystä nuuskan haitoista. Palautteen perusteella suurin osa oppilaista koki saaneensa uutta tietoa nuuskan terveyshaitoista ja sen vaikutuksista suun terveyteen sekä nikotiiniriippuvuuden riskeistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toiminnallinen ja osallistava opetusmenetelmä soveltuu hyvin nuorten terveyskasvatukseen ja voi olla tehokas keino ehkäistä nuorten päihteiden käyttöä.
This functional thesis was carried out as part of the nursing degree program at Vaasa University of Applied Sciences. The purpose of the thesis was to increase seventh-grade students’ knowledge of the health effects of snus and to encourage critical thinking about its use. The aim was to reduce the attractiveness of snus and raise awareness of its long-term health risks.
The main task of the thesis was to plan and implement health education lessons about the effects of snus. The lesson was carried out at Muurola Comprehensive School for seventh-grade students and was based on current research and expert sources. The theoretical framework focused on the health effects of snus, nicotine addiction, adolescent substance education, and the role of preventive healthcare in supporting youth well-being.
The effectiveness of the lesson was evaluated through anonymous feedback collected with an electronic questionnaire. The results showed that the students gained new knowledge about the harm of snus, especially regarding oral health and the risks of nicotine addiction.
In conclusion, functional and participatory teaching methods are well suited for health education among adolescents and can be an effective means of preventing substance use.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee nuuskan vaikutuksia terveyteen, nikotiiniriippuvuutta ja nuorten päihdekasvatusta. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan ennaltaehkäisevän terveydenhuollon merkitystä nuorten hyvin-voinnin tukemisessa. Keskeisiä käsitteitä ovat nuuska, nikotiiniriippuvuus, ennaltaehkäisy ja terveyskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka keskeinen osa oli oppitunnin suunnittelu ja toteutus. Tiedonhankinnassa hyödynnettiin sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä, kuten tutkimusartikkeleita ja terveydenhuollon asiantuntijamateriaaleja. Oppitunnin vaikuttavuutta arvioitiin oppilaiden palautteen avulla, joka kerättiin anonyymisti sähköisellä kyselytyökalulla oppitunnin jälkeen.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että oppitunti lisäsi nuorten tietämystä nuuskan haitoista. Palautteen perusteella suurin osa oppilaista koki saaneensa uutta tietoa nuuskan terveyshaitoista ja sen vaikutuksista suun terveyteen sekä nikotiiniriippuvuuden riskeistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toiminnallinen ja osallistava opetusmenetelmä soveltuu hyvin nuorten terveyskasvatukseen ja voi olla tehokas keino ehkäistä nuorten päihteiden käyttöä.
This functional thesis was carried out as part of the nursing degree program at Vaasa University of Applied Sciences. The purpose of the thesis was to increase seventh-grade students’ knowledge of the health effects of snus and to encourage critical thinking about its use. The aim was to reduce the attractiveness of snus and raise awareness of its long-term health risks.
The main task of the thesis was to plan and implement health education lessons about the effects of snus. The lesson was carried out at Muurola Comprehensive School for seventh-grade students and was based on current research and expert sources. The theoretical framework focused on the health effects of snus, nicotine addiction, adolescent substance education, and the role of preventive healthcare in supporting youth well-being.
The effectiveness of the lesson was evaluated through anonymous feedback collected with an electronic questionnaire. The results showed that the students gained new knowledge about the harm of snus, especially regarding oral health and the risks of nicotine addiction.
In conclusion, functional and participatory teaching methods are well suited for health education among adolescents and can be an effective means of preventing substance use.