Opas nuorelle ahdistuksenhallintakeinoista
Sinikallio, Noora; Sandelin, Olivia (2025)
Sinikallio, Noora
Sandelin, Olivia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101225937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101225937
Tiivistelmä
Nuorten kokema ahdistus on yleistynyt viime vuosina. Ahdistus voi vaikuttaa muun muassa arkeen, ihmissuhteisiin sekä opiskeluun. Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, tarkoituksenaan tuottaa selkeä ja käytännönläheinen opas nuorelle ahdistuksenhallintakeinoista. Opas tehtiin opinnäytetyön tilaajaorganisaation, Vaasan lyseon lukion, käyttöön. Oppaan tavoitteena on tukea nuorten hyvinvointia tarjoamalla konkreettista tietoa lääkkeettömistä ahdistuksenhallintakeinoista ja ahdistuneisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin sekä ahdistuneisuuden ja ahdistuksenhallintakeinojen ympärille. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion aineisto kerättiin kyselymuodossa Vaasan lyseon lukion oppilailta. Kysely pohjautui tutkimuskysymyksiin ”Millaisia ahdistuksenhallintakeinoja nuoret tuntevat?” ja ”Millaisia kokemuksia lukiolaisnuorilla on ahdistuneisuudesta?”. Tutkimus analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Kyselytutkimuksen johtopäätökset ja tulokset kertovat nuorten kokevan ahdistuneisuutta arjessaan koulun, ihmissuhteiden ja muiden sisäisten ja ulkoisten kuormittavien tekijöiden myötä. Osa nuorista tunnistaa ja osaa hyödyntää keinoja ahdistuksenhallintaan, osa tarvitsee enemmän konkreettisia keinoja ja tukea. Opas on siis kohderyhmälle varsin tarpeellinen.
Toteutettu opas esittelee käytännönläheisiä ja helposti toteutettavia ahdistuksenhallintakeinoja, kuten hengitysharjoituksia, ajattelun tarkastelua ja arjen rytmittämistä. Opas toimii tukena nuorelle, vanhemmille, kouluterveydenhuollon henkilökunnalle tai muille kiinnostuneille. Opas voi toimia myös ennaltaehkäisevänä tukivälineenä mielenterveyden häiriöiden ehkäisyssä ja varhaisessa tunnistamisessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin sekä ahdistuneisuuden ja ahdistuksenhallintakeinojen ympärille. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion aineisto kerättiin kyselymuodossa Vaasan lyseon lukion oppilailta. Kysely pohjautui tutkimuskysymyksiin ”Millaisia ahdistuksenhallintakeinoja nuoret tuntevat?” ja ”Millaisia kokemuksia lukiolaisnuorilla on ahdistuneisuudesta?”. Tutkimus analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Kyselytutkimuksen johtopäätökset ja tulokset kertovat nuorten kokevan ahdistuneisuutta arjessaan koulun, ihmissuhteiden ja muiden sisäisten ja ulkoisten kuormittavien tekijöiden myötä. Osa nuorista tunnistaa ja osaa hyödyntää keinoja ahdistuksenhallintaan, osa tarvitsee enemmän konkreettisia keinoja ja tukea. Opas on siis kohderyhmälle varsin tarpeellinen.
Toteutettu opas esittelee käytännönläheisiä ja helposti toteutettavia ahdistuksenhallintakeinoja, kuten hengitysharjoituksia, ajattelun tarkastelua ja arjen rytmittämistä. Opas toimii tukena nuorelle, vanhemmille, kouluterveydenhuollon henkilökunnalle tai muille kiinnostuneille. Opas voi toimia myös ennaltaehkäisevänä tukivälineenä mielenterveyden häiriöiden ehkäisyssä ja varhaisessa tunnistamisessa.