Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Innovations in Customer Relationship Management (CRM) in the dental industry: Case study from multinational company

Heikkinen, Aleksi (2025)

 
Avaa tiedosto
Heikkinen_Aleksi.pdf (863.0Kt)
Lataukset: 


Heikkinen, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025860
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, kuinka asiakkuudenhallintajärjestelmän (CRM) innovaatiot koetaan ja otetaan käyttöön hammasalan yrityksessä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä CRM:n ominaisuudet tukevat parhaiten myyntiedustajien ja esihenkilöiden arkea ja kuinka järjestelmät soveltuvat käytännön myyntiprosesseihin yritysten välisessä (B2B) toimintaympäristössä. Tässä tutkimuksessa sisäisillä käyttäjillä tarkoitetaan hammashoitoalan yrityksen työntekijöitä, erityisesti myyntitehtävissä toimivia sekä heidän suoria esihenkilöitään. Pääasiallinen tutkimuskysymys oli, miten CRM innovaatiot voivat paremmin tukea sen sisäisiä käyttäjiä hammasalan organisaatioissa.

Tietoperusta rakentui strategisen, operatiivisen ja analyyttisen CRM:n ympärille, painottaen erityisesti tekoälypohjaisia ratkaisuja ja käytettävyyttä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin kymmentä teemahaastattelua ja havainnointia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin, jolloin esiin nousi eri käyttäjärooleissa toistuvia teemoja.

Tulokset osoittivat, että suhtautuminen CRM-järjestelmiin vaihtelee iän ja ammatillisen taustan mukaan. Osa koki CRM:n ylimääräisenä hallinnollisena taakkana, kun taas toiset hyödynsivät sitä aktiivisesti myynnin suunnittelussa ja kehittämisessä. Onnistumisen kannalta keskeisiä tekijöitä olivat käytettävyys, personoidut näkymät, koulutus ja esihenkilöiden tuki. Tutkimuksessa nousi esiin myös CRM-järjestelmiä myyvien ja ostavien tahojen näkemyksiä, mikä syvensi ymmärrystä CRM:n roolista hammasalan B2B-sektorilla. Tuloksia voidaan hyödyntää CRM:n kehitystyössä, käyttöönoton suunnittelussa ja sisäisen sitoutumisen vahvistamisessa vastaavilla toimialoilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste