Nuorisotyöntekijöiden kokemukset työhyvinvointia tukevista rakenteista ja kehittämisehdotukset
Lammi, Aaron (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101325990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101325990
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nuorisotyöntekijöiden kokemuksia heidän työhyvinvoinnistaan ja työhyvinvointia tukevien rakenteiden kehitysehdotuksia. Tavoitteena oli tuottaa nuorisotyöyksikölle laadullista tietoa työntekijöiden työhyvinvoinnista ja tuoda esiin työntekijöiden toiveita työhyvinvointia tukevien rakenteiden kehittämiselle.
Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja se analysoitiin dialoginen tematisointi -menetelmällä. Haastatteluissa keskityttiin työntekijöiden kokemuksiin Helsingin kaupungin työhyvinvointia edistävistä toimista, yksilöllisten työhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden sijaan.
Tuloksissa työhyvinvointia edistävinä tekijöinä korostuivat työyhteisön ja asiakaskokemusten merkitys. Kuormittavimpia tekijöitä olivat työn määrä ja perustehtävän ulkopuoliset vastuualueet. Aineistosta käy ilmi, että Helsingin kaupungin nuorisopalveluilla on jo käytössä tietoperustan kanssa saman suuntaisia työhyvinvointia edistäviä rakenteita, mutta kiireestä johtuen työntekijöillä on rajalliset mahdollisuudet hyödyntää niitä. Aineiston ja teorian pohjalta tärkeimpiä kehittämisen kohtia ovat näkyvämpi organisaation tunnustus työntekijöiden antamalle palautteelle ja palautteen perusteella tehtyjen jatkotoimenpiteiden läpinäkyväksi tekeminen työntekijöille.
Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja se analysoitiin dialoginen tematisointi -menetelmällä. Haastatteluissa keskityttiin työntekijöiden kokemuksiin Helsingin kaupungin työhyvinvointia edistävistä toimista, yksilöllisten työhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden sijaan.
Tuloksissa työhyvinvointia edistävinä tekijöinä korostuivat työyhteisön ja asiakaskokemusten merkitys. Kuormittavimpia tekijöitä olivat työn määrä ja perustehtävän ulkopuoliset vastuualueet. Aineistosta käy ilmi, että Helsingin kaupungin nuorisopalveluilla on jo käytössä tietoperustan kanssa saman suuntaisia työhyvinvointia edistäviä rakenteita, mutta kiireestä johtuen työntekijöillä on rajalliset mahdollisuudet hyödyntää niitä. Aineiston ja teorian pohjalta tärkeimpiä kehittämisen kohtia ovat näkyvämpi organisaation tunnustus työntekijöiden antamalle palautteelle ja palautteen perusteella tehtyjen jatkotoimenpiteiden läpinäkyväksi tekeminen työntekijöille.