Hackathon tekoälyn hyödyntämisen kehittämisessä : tavoitteena asiakastarpeiden tunnistaminen tekstidatasta
Petäsnoro, Tiina (2025)
Petäsnoro, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101125910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101125910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia teknologiapainotteista hackathonia kehittämisen välineenä sekä kehittää asiakaspalveluun kertyvän tiedon hyödyntämistä tekoälyn avulla toimeksiantajaorganisaatiossa. Tavoitteena oli tunnistaa hackathonin onnistumistekijöitä, kartoittaa tekoälymenetelmiä tekstidatan analysointiin ja löytää uusia näkökulmia asiakastarpeiden tunnistamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu asiakastiedon ja asiakastarpeiden tunnistamisen teorioihin sekä tekoälyn ja tekstianalytiikan käsitteisiin erityisesti asiakaspalvelun kontekstissa. Kehittämistyön lähestymistapa oli yhdistelmä tapaustutkimusta ja konstruktiivista tutkimusta. Kehittämismenetelminä käytettiin hackathonia sekä hackathonprosessia arvioivaa ryhmähaastattelua. Lisäksi aineistona hyödynnettiin konseptiehdotusten esittelytilaisuuksien tallenteita ja konseptidokumentteja.
Hackathonin lopputuloksena syntyi kaksi konseptiehdotusta asiakaspalvelun sähköpostidatan analysoimiseksi tekoälyn avulla. Ehdotukset perustuivat suurten kielimallien hyödyntämiseen, ja ne sisälsivät muun muassa avainsanojen tunnistamista, teemojen kategorisointia ja sentimenttianalyysiä. Ratkaisujen validointi ja käyttöönotto rajattiin työn ulkopuolelle, mutta tulosten perusteella käyttöönotto edellyttäisi datan huolellista esikäsittelyä, tietosuojakysymysten huomioimista sekä kehotteiden ja tekoälyn tuottamien vastausten testaamista yhdessä loppukäyttäjien kanssa.
Opinnäytetyössä havaittiin, että teknologiapainotteisen hackathonin onnistumista tukevat selkeä tavoite, datan ja teknologiaympäristön huolellinen valmistelu sekä tiimien roolituksen ja ideointivaiheen tukeminen. Työ antaa toimeksiantajaorganisaatiolle uusia ideoita asiakaspalveludatan hyödyntämiseen ja tarjoaa muille organisaatioille näkökulmia hackathonien järjestämiseen sekä tekoälyn käyttöön asiakasymmärryksen vahvistamisessa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu asiakastiedon ja asiakastarpeiden tunnistamisen teorioihin sekä tekoälyn ja tekstianalytiikan käsitteisiin erityisesti asiakaspalvelun kontekstissa. Kehittämistyön lähestymistapa oli yhdistelmä tapaustutkimusta ja konstruktiivista tutkimusta. Kehittämismenetelminä käytettiin hackathonia sekä hackathonprosessia arvioivaa ryhmähaastattelua. Lisäksi aineistona hyödynnettiin konseptiehdotusten esittelytilaisuuksien tallenteita ja konseptidokumentteja.
Hackathonin lopputuloksena syntyi kaksi konseptiehdotusta asiakaspalvelun sähköpostidatan analysoimiseksi tekoälyn avulla. Ehdotukset perustuivat suurten kielimallien hyödyntämiseen, ja ne sisälsivät muun muassa avainsanojen tunnistamista, teemojen kategorisointia ja sentimenttianalyysiä. Ratkaisujen validointi ja käyttöönotto rajattiin työn ulkopuolelle, mutta tulosten perusteella käyttöönotto edellyttäisi datan huolellista esikäsittelyä, tietosuojakysymysten huomioimista sekä kehotteiden ja tekoälyn tuottamien vastausten testaamista yhdessä loppukäyttäjien kanssa.
Opinnäytetyössä havaittiin, että teknologiapainotteisen hackathonin onnistumista tukevat selkeä tavoite, datan ja teknologiaympäristön huolellinen valmistelu sekä tiimien roolituksen ja ideointivaiheen tukeminen. Työ antaa toimeksiantajaorganisaatiolle uusia ideoita asiakaspalveludatan hyödyntämiseen ja tarjoaa muille organisaatioille näkökulmia hackathonien järjestämiseen sekä tekoälyn käyttöön asiakasymmärryksen vahvistamisessa.