Kielimallin hyödyntäminen korjaustöiden tarkistamisessa
Virtanen, Jaakko (2025)
Virtanen, Jaakko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101426010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101426010
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä selvitettiin, voidaanko suuria kielimalleja hyödyntää raskaan kaluston huolto- ja korjaustöiden laskutuksen tarkistamisessa. Työ toteutettiin Raskone Oy:n toimeksiannosta, ja sen lähtökohtana oli tarve lisätä laskutuksen läpinäkyvyyttä sekä yhdenmukaistaa käytäntöjä eri toimipisteiden välillä.
Työ eteni vaiheittain kolmen testin kautta. Ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin kahden kielimallin kykyä lukea ja vertailla yksittäisiä PDF-laskuja. Toisessa vaiheessa hyödynnettiin SQL-tietokantaa ja neljää eri kielimallia, joiden avulla vertailtiin laskuja ja tunnistettiin poikkeamia. Kolmannessa vaiheessa kehitettiin prototyyppi, joka yhdisti tietokannan ja kielimallin rajapinnan automatisoiduksi laskujen tarkistusprosessiksi. Toteutus tehtiin Python-ohjelmointikielellä.
Tulokset osoittivat, että kielimallit pystyvät tunnistamaan laskuista toistuvia työvaiheita sekä havaitsemaan poikkeamia toimenpiteissä ja kustannuksissa. Prototyyppi vahvisti, että prosessi voidaan pitkälti automatisoida. Samalla havaittiin, että laskutietojen esikäsittely ja laadun varmistaminen ovat ratkaisevassa asemassa analyysin luotettavuuden kannalta. Työ osoitti, että kielimallipohjaiset ratkaisut tarjoavat käytännön hyötyjä toimeksiantajalle, tukevat yhtenäisten käytäntöjen luomista ja luovat pohjan jatkokehitykselle.
Työ eteni vaiheittain kolmen testin kautta. Ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin kahden kielimallin kykyä lukea ja vertailla yksittäisiä PDF-laskuja. Toisessa vaiheessa hyödynnettiin SQL-tietokantaa ja neljää eri kielimallia, joiden avulla vertailtiin laskuja ja tunnistettiin poikkeamia. Kolmannessa vaiheessa kehitettiin prototyyppi, joka yhdisti tietokannan ja kielimallin rajapinnan automatisoiduksi laskujen tarkistusprosessiksi. Toteutus tehtiin Python-ohjelmointikielellä.
Tulokset osoittivat, että kielimallit pystyvät tunnistamaan laskuista toistuvia työvaiheita sekä havaitsemaan poikkeamia toimenpiteissä ja kustannuksissa. Prototyyppi vahvisti, että prosessi voidaan pitkälti automatisoida. Samalla havaittiin, että laskutietojen esikäsittely ja laadun varmistaminen ovat ratkaisevassa asemassa analyysin luotettavuuden kannalta. Työ osoitti, että kielimallipohjaiset ratkaisut tarjoavat käytännön hyötyjä toimeksiantajalle, tukevat yhtenäisten käytäntöjen luomista ja luovat pohjan jatkokehitykselle.