Varhaisen traumatisoitumisen vaikutus lapsen kehitykseen ja itsesäätelytaitoihin
Salmi, Neea (2025)
Salmi, Neea
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101626075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101626075
Tiivistelmä
Varhainen traumatisoituminen vaikuttaa merkittävästi lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Se voi heikentää sosiaalisten taitojen oppimista ja vaikeuttaa kiintymyssuhteiden muodostumista. Traumakokemukset varhaislapsuudessa voivat ulottua vaikutuksiltaan aikuisikään saakka lisäten riskiä itsesäätelytaitojen ongelmille sekä mielenterveyden häiriöille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla varhaisen traumatisoitumisen vaikutuksia lapsen kehitykseen ja itsesäätelytaitoihin. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sen pitkäaikaisista seurauksista sekä korostaa varhaisen tunnistamisen ja oikea-aikaisen puuttumisen merkitystä.
Työ on suunnattu erityisesti sosiaali- ja terveysalan ja kasvatusalan opiskelijoille ja ammattilaisille, mutta se tarjoaa tietoa myös traumatisoituneille henkilöille, heidän läheisilleen sekä muille lapsen kasvuympäristössä toimiville aikuisille. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen tietoperusta alan kirjallisuudesta ja teoreettisista malleista. Aineisto kerättiin tieteellisistä tietokannoista ennalta määritettyjen kriteerien mukaisesti.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että varhainen traumatisoituminen voi vaikuttaa haitallisesti muun muassa lapsen aivojen kehitykseen, kognitiivisiin taitoihin ja itsesäätelyyn. Kehitystä voidaan kuitenkin tukea tarkoituksenmukaisilla tukitoimilla ja turvallisella kasvuympäristöllä. Jatkotutkimusaiheina ehdotetaan traumatisoitumisen vaikutusten tarkastelua koulumenestyksen ja urakehityksen kannalta sekä sitä, miten mielenterveystyön ammattilaiset tunnistavat ja tukevat traumatisoituneita yksilöitä käytännön työssä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla varhaisen traumatisoitumisen vaikutuksia lapsen kehitykseen ja itsesäätelytaitoihin. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sen pitkäaikaisista seurauksista sekä korostaa varhaisen tunnistamisen ja oikea-aikaisen puuttumisen merkitystä.
Työ on suunnattu erityisesti sosiaali- ja terveysalan ja kasvatusalan opiskelijoille ja ammattilaisille, mutta se tarjoaa tietoa myös traumatisoituneille henkilöille, heidän läheisilleen sekä muille lapsen kasvuympäristössä toimiville aikuisille. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen tietoperusta alan kirjallisuudesta ja teoreettisista malleista. Aineisto kerättiin tieteellisistä tietokannoista ennalta määritettyjen kriteerien mukaisesti.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että varhainen traumatisoituminen voi vaikuttaa haitallisesti muun muassa lapsen aivojen kehitykseen, kognitiivisiin taitoihin ja itsesäätelyyn. Kehitystä voidaan kuitenkin tukea tarkoituksenmukaisilla tukitoimilla ja turvallisella kasvuympäristöllä. Jatkotutkimusaiheina ehdotetaan traumatisoitumisen vaikutusten tarkastelua koulumenestyksen ja urakehityksen kannalta sekä sitä, miten mielenterveystyön ammattilaiset tunnistavat ja tukevat traumatisoituneita yksilöitä käytännön työssä.