Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

3–5-vuotiaiden välisen kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa

Hietanen, Roosa; Kestikievari, Alisa (2025)

 
Avaa tiedosto
Hietanen_Kestikievari.pdf (456.6Kt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Hietanen, Roosa
Kestikievari, Alisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726132
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten 3–5-vuotiaiden lasten välistä kiusaamista voidaan ehkäistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme oli laajentaa käsitystä pienten lasten kiusaamisen ehkäisemisestä, jotta lasten vertaissuhteita ja turvallisuutta voitaisiin paremmin ylläpitää ja edistää varhaiskasvatuksessa.

Toteutimme opinnäytetyömme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston löysimme tiedonhaun avulla ja aineistoiksi valikoitui kuusi tieteellistä ja vertaisarvioitua tekstiä. Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysillä, joka toteutettiin aineistolähtöisesti.

Tarkoituksena oli koota yhteen eri keinoja ja menetelmiä, joilla varhaiskasvatuksen henkilökunta voi ehkäistä kiusaamista. Opinnäytetyössä avattiin kiusaamisen merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä sen ehkäisyä ja mikä rooli vuorovaikutus- ja vertaissuhdetaidoilla sekä tunnetaidoilla on, kun puhutaan kiusaamisen ehkäisystä. Lisäksi kävimme läpi myös varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä sekä aiempaa tutkimustietoa.

Tuloksista ilmeni, että keskeisiä tekijöitä, joita varhaiskasvatuksen ammattilaisen tulee ottaa huomioon kiusaamisen ehkäisyssä ovat kasvattajan rooli lasten leikeissä, lasten sosiaaliset sekä sosioemotionaaliset taidot, pedagogiikka, kasvatusyhteistyö sekä rakenteelliset tekijät.

Johtopäätöksinä huomasimme, että kiusaamisen ehkäisyyn tulee panostaa jo varhaiskasvatuksesta lähtien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille siihen löytyykin useita eri keinoja. Kehittämisehdotuksena voisimme nostaa esiin rakenteellisten tekijöiden tarkastelemisen siitä näkökulmasta, miten tämänhetkiset henkilöstömitoitukset ja ryhmäkoot vaikuttavat kiusaamisen ehkäisyyn ja siihen, miten näiden avulla kasvattajat pystyvät huomioimaan ja siten puuttumaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin.
 
The purpose of this thesis was to investigate how bullying between 3–5-year-old children can be prevented in Finnish early childhood education and care. The aim was to expand the understanding of bullying prevention among young children so that children's peer relationships and safety could be better maintained and supported in early childhood education.

We conducted our thesis as a descriptive literature review. The purpose was to compile different means and methods that early childhood education staff can use to prevent bullying. The thesis explored bullying in early childhood education and it’s prevention, and the importance of interaction and peer relationship skills and emotional skills when it comes to bullying prevention. We also reviewed early childhood education legislation and previous research data.

Six different scientific and peer-reviewed texts were selected as the materials for the literature review. The results showed that the role of the educator in children’s play, social skills, socio-emotional skills, pedagogy, educational partnership and structural factors, had significant importance in bullying prevention.

Inconclusion, we found that further efforts should be made to prevent bullying in early childhood education. As a development proposal, we could highlight examining structural factors from the perspective of how current staffing levels and group sizes affect bullying prevention.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste