Ateriapalvelumallin kehittäminen A-klinikka Oy:lle
Ratilainen, Sami (2025)
Ratilainen, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102026181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102026181
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jonka tavoitteena oli tuottaa valtakunnallinen ja yhdenmukainen ateriapalvelumalli A-klinikka Oy:lle. Hanke toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli kehittää kustannustehokas ja laadukas, helposti skaalattavissa oleva palvelumalli, joka tukee yhtiön palveluasumisyksiköiden toimintaa eri puolella Suomea.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui projektihallinnan periaatteisiin ja menetelmiin, ravitsemuksen ja terveellisen ruokavalion periaatteisiin sekä laadun näkökulmaan. Projektinhallinta työskentelymallina mahdollisti systemaattisen rakenteen ateriapalvelumallin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Kehittämissuunnitelma muodostui yhtiön johtoryhmän kanssa käytyjen keskusteluiden sekä yksiköissä kohdekierrosten aikana tehtyjen havaintojen perusteella. Keskusteluissa määriteltiin keskeiset kehittämiskohteet ja havainnot ohjasivat uuden palvelumallin suunnittelua ja toteutusta.
Ravitsemuksen lähdekirjallisuutta tarkasteltaessa kävi ilmi hyvän ravitsemuksen merkitys osana asiakkaiden hyvinvointia. Oleellista oli myös huomioida kansallisten ravitsemussuositusten rooli ateriapalveluita suunniteltaessa. Laadun näkökulma keskittyi palvelun tasalaatuisuuteen, asiakaslähtöisyyteen sekä kehitetyn toimintamallin toistettavuuteen eri yksiköissä.
Kehitetyn ateriapalvelumallin riskejä arvioitiin ennen pilotointia SWOT-analyysin avulla. Työn tuloksena syntyi helposti muihin yksiköihin kopioitavissa oleva yhdenmukainen toimintamalli, jonka ruokalistasuunnittelu noudattaa ravitsemussuosituksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui projektihallinnan periaatteisiin ja menetelmiin, ravitsemuksen ja terveellisen ruokavalion periaatteisiin sekä laadun näkökulmaan. Projektinhallinta työskentelymallina mahdollisti systemaattisen rakenteen ateriapalvelumallin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Kehittämissuunnitelma muodostui yhtiön johtoryhmän kanssa käytyjen keskusteluiden sekä yksiköissä kohdekierrosten aikana tehtyjen havaintojen perusteella. Keskusteluissa määriteltiin keskeiset kehittämiskohteet ja havainnot ohjasivat uuden palvelumallin suunnittelua ja toteutusta.
Ravitsemuksen lähdekirjallisuutta tarkasteltaessa kävi ilmi hyvän ravitsemuksen merkitys osana asiakkaiden hyvinvointia. Oleellista oli myös huomioida kansallisten ravitsemussuositusten rooli ateriapalveluita suunniteltaessa. Laadun näkökulma keskittyi palvelun tasalaatuisuuteen, asiakaslähtöisyyteen sekä kehitetyn toimintamallin toistettavuuteen eri yksiköissä.
Kehitetyn ateriapalvelumallin riskejä arvioitiin ennen pilotointia SWOT-analyysin avulla. Työn tuloksena syntyi helposti muihin yksiköihin kopioitavissa oleva yhdenmukainen toimintamalli, jonka ruokalistasuunnittelu noudattaa ravitsemussuosituksia.
