Gynekologinen irtosolunäyte : harjoitustehtäviä itsenäiseen opiskeluun kliinisen sytologian kurssille
Juntunen, Iita; Johanson, Josefiina; Vatanen, Riia (2025)
Juntunen, Iita
Johanson, Josefiina
Vatanen, Riia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102026201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102026201
Tiivistelmä
Gynekologinen irtosolunäyte eli papakoe on keskeinen tutkimusmenetelmä naistentautien diagnostiikassa. Tutkimusta käytetään valtakunnallisessa kohdunkaulan syövän joukkoseulonnassa sekä gynekologisten sairauksien diagnostiikassa. Ajoissa havaitut muutokset kohdunkaulan soluissa voidaan hoitaa ja täten ehkäistä syövän syntyminen. Kliininen sytologia eli soluoppi on yksi kliinisen patologian osa-alue, joka keskittyy tutkimaan solujen rakennetta ja niissä esiintyviä muutoksia erilaisten sairauksien yhteydessä. Bioanalyytikoilla on tärkeä rooli sytologian laboratoriossa papanäytteiden käsittelijöinä sekä valmistettujen preparaattien esitarkastajina.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tuottaa helppokäyttöisiä, itsenäiseen opiskeluun sopivia harjoitustehtäviä kliinisen histologian ja sytologian opintojaksolle Savonia-ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoille. Työn tavoitteena oli kehittää bioanalyytikkokoulutusta uudistamalla itseopiskeluun tarkoitettuja oppimateriaaleja. Kehittämistyön sisältö rajattiin koskemaan gynekologisen irtosolunäytteen normaaleja soluja sekä näytteissä esiintyviä benignejä eli hyvänlaatuisia muutoksia.
Kehittämistyön tuotos koostui kahdesta harjoitustehtävästä, joista toinen perustui papakokeen näytteenoton teoriatiedon kertaukseen ja toinen näytteissä esiintyvien infektioiden, solujen sekä yleistilojen mikroskooppiseen tunnistamiseen. Harjoitustehtävät tuotettiin Moodle-oppimisalustalle. Kehittämistyön tuotosta arvioitiin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Saadun palautteen perusteella tuotokseen tehtiin pieniä muutoksia. Harjoitustehtäviä pidettiin selkeinä ja itseopiskelua tukevina.
Kehittämistyön kuvallista tuotosta voidaan hyödyntää sytologian kurssilla harjoitustuntien aikana mikroskopoinnin tukena. Tuotosta voidaan käyttää myös ennakkotehtävänä solujen tunnistamiseen ennen harjoitustunteja. Tuotosta voidaan tulevaisuudessa laajentaa käsittämään hyvälaatuisten muutosten lisäksi myös papanäytteen maligneja eli pahalaatuisia löydöksiä. Materiaalin muokkaaminen mahdollistaa myös tuotoksen käytön työelämässä uusien työntekijöiden perehdytykseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tuottaa helppokäyttöisiä, itsenäiseen opiskeluun sopivia harjoitustehtäviä kliinisen histologian ja sytologian opintojaksolle Savonia-ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoille. Työn tavoitteena oli kehittää bioanalyytikkokoulutusta uudistamalla itseopiskeluun tarkoitettuja oppimateriaaleja. Kehittämistyön sisältö rajattiin koskemaan gynekologisen irtosolunäytteen normaaleja soluja sekä näytteissä esiintyviä benignejä eli hyvänlaatuisia muutoksia.
Kehittämistyön tuotos koostui kahdesta harjoitustehtävästä, joista toinen perustui papakokeen näytteenoton teoriatiedon kertaukseen ja toinen näytteissä esiintyvien infektioiden, solujen sekä yleistilojen mikroskooppiseen tunnistamiseen. Harjoitustehtävät tuotettiin Moodle-oppimisalustalle. Kehittämistyön tuotosta arvioitiin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Saadun palautteen perusteella tuotokseen tehtiin pieniä muutoksia. Harjoitustehtäviä pidettiin selkeinä ja itseopiskelua tukevina.
Kehittämistyön kuvallista tuotosta voidaan hyödyntää sytologian kurssilla harjoitustuntien aikana mikroskopoinnin tukena. Tuotosta voidaan käyttää myös ennakkotehtävänä solujen tunnistamiseen ennen harjoitustunteja. Tuotosta voidaan tulevaisuudessa laajentaa käsittämään hyvälaatuisten muutosten lisäksi myös papanäytteen maligneja eli pahalaatuisia löydöksiä. Materiaalin muokkaaminen mahdollistaa myös tuotoksen käytön työelämässä uusien työntekijöiden perehdytykseen.
