Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esiopetuksen oppimisen tuen uudistus

Riikonen, Sanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Riikonen_Sanna.pdf (645.7Kt)
Lataukset: 


Riikonen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102126265
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe löytyi käytännön työelämän tarpeista. Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistuksen lakimuutos astuu voimaan 1.8.2025. Nykyinen kolmiportainen tukijärjestelmä yleisestä, tehostetusta ja erityisestä tuesta muuttuu ryhmäkohtaisiksi tukimuodoiksi sekä lapsikohtaisiksi tukitoimiksi. Muutos vaatii paikallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden päivittämisen. Osallistava toimintatutkimus toimi alkukartoituksena varhaiskasvatuksessa järjestettävän esiopetuksen oppimisen tuen uudistuksen muutos- ja kehittämistyössä. Kehittämistyö jatkui koko kevään ajan paikallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden päivittämisen työryhmässä.

Osallistavan toimintatutkimuksen teoreettinen taustoitus perustui Opetushallituksen materiaaleihin tuen uudistuksesta, varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen inklusiivisista ja pedagogisista periaatteista sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta dialogisena vuorovaikutuksena. Osallistava toimintatutkimus sisälsi kolme yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen menetelmillä toteutettua työpajan ohjausta. Työpajat suunnattiin Lapinlahden kunnan varhaiskasvatuksen esiopetuksessa työskentelevistä henkilöistä koostuneelle asiantuntijaryhmälle. Ensimmäisessä työpajassa muotoutui kaksi tutkimuskysymystä: mitä tuen uudistus käytännössä merkitsee sekä miten yhdistetään varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen erilaiset tuen muodot. Uusiin käsitteisiin perehdyttiin avaamalla näitä tutkimuskysymyksiä yhteistoiminnallisesti oppien ja dialogisessa vuorovaikutuksessa kahdessa seuraavassa työpajassa.

Osallistavan toimintatutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä kävi ilmi, että esiopetuksen toimintakulttuurin vahvistaminen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti edellyttää rakenteellisten ja pedagogisten opetusjärjestelyjen kehittämistä. Pienryhmäpedagogiikka ja varhaiserityiskasvatus vahvistavat lapsen tuen tarpeiden havainnoimista ja tarpeisiin vastaamista kaikkia lapsia koskevassa ryhmämuotoisessa tukimuodossa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan asemaa on selkeytettävä ja vahvistettava. Osallistavan toimintatutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä voi jatkossa hyödyntää varhaiskasvatuksessa järjestettävän esiopetuksen inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämistyössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste