Verkkokiusaamisen havaitseminen ja puuttuminen
Stolt, Jari (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102326322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102326322
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan verkkokiusaamista erityisesti toisen asteen oppilaitosten näkökulmasta, mutta tuloksia voidaan soveltaa myös peruskouluissa ja työelämässä. Työssä hyödynnetään laajaa tutkimuskirjallisuutta sekä kirjoittajan omaa kokemusta turvallisuusalan asiantuntijana. Verkkokiusaaminen määritellään toistuvaksi, digitaalisessa ympäristössä tapahtuvaksi kiusaamiseksi, jonka tavoitteena on aiheuttaa uhrille henkistä tai fyysistä haittaa. Ilmiö eroaa perinteisestä kiusaamisesta muun muassa siinä, että se voi jatkua tauotta ja ylittää maantieteelliset rajat. Verkkokiusaamisen havaitseminen on haastavaa, koska lainsäädäntö suojaa viestinnän luottamuksellisuutta, eikä oppilaitoksilla ole oikeutta valvoa viestien sisältöä. Verkkokiusaamisen vaikutukset voivat olla vakavia ja pitkäkestoisia, ulottuen mielenterveysongelmista jopa itsemurhiin asti.
Työssä korostetaan ennaltaehkäisyn merkitystä, kuten yhteisöllisyyden ja ryhmäytymisen vahvistamista, sillä perinteiset puuttumiskeinot ovat usein tehottomia. Lisäksi käsitellään verkkokiusaamisen juridisia ulottuvuuksia ja esitellään erilaisia puuttumisstrategioita. Yhteenvetona todetaan, että verkkokiusaaminen on monitahoinen ongelma, jonka ratkaiseminen vaatii sekä yksilöiden että yhteisöjen aktiivista osallistumista ja vastuullisuutta.
Työssä korostetaan ennaltaehkäisyn merkitystä, kuten yhteisöllisyyden ja ryhmäytymisen vahvistamista, sillä perinteiset puuttumiskeinot ovat usein tehottomia. Lisäksi käsitellään verkkokiusaamisen juridisia ulottuvuuksia ja esitellään erilaisia puuttumisstrategioita. Yhteenvetona todetaan, että verkkokiusaaminen on monitahoinen ongelma, jonka ratkaiseminen vaatii sekä yksilöiden että yhteisöjen aktiivista osallistumista ja vastuullisuutta.
