Lapsettomuuspotilaan digitaalisen hoitopolun sisältörungon kehittäminen
Jäntti, Outi (2025)
Jäntti, Outi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102626440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102626440
Tiivistelmä
Tahattoman lapsettomuuden ja syntyvyyden laskun aiheuttamat haasteet ovat nousseet merkittäväksi yhteiskunnalliseksi keskustelunaiheeksi Suomessa. Synnyttäjien keski-iän noustessa, joudutaan yhä useammin turvautumaan lapsettomuushoitoihin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kanta-Hämeen keskussairaalan lapsettomuuspoliklinikan henkilökunnalle ja asiakkaille digitaalisen hoitopolun sisältörunko. Työn tavoitteena oli kehittää ja monipuolistaa lapsettomuuspoliklinikan palvelua sekä turvata asiakkaille yhdenmukaisten ja ajantasaisten ohjeiden saanti. Digitaaliset hoitopolut parantavat hoidon saavutettavuutta, potilasinformaation laatua sekä auttavat henkilökunnan työkuormituksen hallinnassa. Digitaaliseen hoitopolkuun liittyi mukaan myös perusterveydenhuolto, joka lisää asiakkaan hoidon turvallista tiedonhallintaa koko hoitoketjun ajan.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja lähestymistavaksi valikoitui toimintatutkimus. Työssä korostui osallistava yhteistyö henkilökunnan kanssa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastatteluja, joissa henkilökunnalta kartoitettiin tietoa Kanta-Hämeen keskussairaalan lapsettomuuspoliklinikan asiakkaan nykytilan haasteista ja vahvuuksista sekä henkilökunnan toiveista ja odotuksista digitaalisen hoitopolun suhteen. Haastatteluita järjestettiin kaksi ja niiden aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Digitaalisen hoitopolun runko rakennettiin yhteistyössä lapsettomuuspoliklinikan edustajan kanssa, hakien parannuksia henkilökunnan kokemiin haasteisiin nykytilassa sekä ottaen huomioon toiveet digitaalisen hoitopolun sisällöstä.
Aineistosta esiin nousseet toiveet digitaalista hoitopolkua kohtaan noudattelivat aiemmissa tutkimuksissa esiin tulleita seikkoja. Myös nykytilassa koetut haasteet vastasivat niitä asioita, joihin aiemman tutkimustiedon mukaan voidaan vastata digitaalisen hoitopolun avulla. Digitaalisen hoitopolun rungon sisältöä arvioitiin henkilökunnalle tehdyllä Webropol-kyselyllä. Kyselyn mukaan ammattilaiset olivat tyytyväisiä sisältörunkoon ja sillä onnistuttiin vastaamaan toiveisiin ja odotuksiin hyvin. Digitaalisen hoitopolun käyttöönotto oli rajattu pois tästä tutkimuksesta. Tässä tutkimuksessa ei myöskään annettu ääntä asiakaskäyttäjille, joiden aktiivinen osallistuminen on aiemmissa tutkimuksissa todettu olevan hyödyllistä. Jatkossa voisi asiakaskäyttäjiltä kerätä palautetta digitaalisen hoitopolun käytöstä palvelukokemuksen kehittämiseksi.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja lähestymistavaksi valikoitui toimintatutkimus. Työssä korostui osallistava yhteistyö henkilökunnan kanssa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastatteluja, joissa henkilökunnalta kartoitettiin tietoa Kanta-Hämeen keskussairaalan lapsettomuuspoliklinikan asiakkaan nykytilan haasteista ja vahvuuksista sekä henkilökunnan toiveista ja odotuksista digitaalisen hoitopolun suhteen. Haastatteluita järjestettiin kaksi ja niiden aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Digitaalisen hoitopolun runko rakennettiin yhteistyössä lapsettomuuspoliklinikan edustajan kanssa, hakien parannuksia henkilökunnan kokemiin haasteisiin nykytilassa sekä ottaen huomioon toiveet digitaalisen hoitopolun sisällöstä.
Aineistosta esiin nousseet toiveet digitaalista hoitopolkua kohtaan noudattelivat aiemmissa tutkimuksissa esiin tulleita seikkoja. Myös nykytilassa koetut haasteet vastasivat niitä asioita, joihin aiemman tutkimustiedon mukaan voidaan vastata digitaalisen hoitopolun avulla. Digitaalisen hoitopolun rungon sisältöä arvioitiin henkilökunnalle tehdyllä Webropol-kyselyllä. Kyselyn mukaan ammattilaiset olivat tyytyväisiä sisältörunkoon ja sillä onnistuttiin vastaamaan toiveisiin ja odotuksiin hyvin. Digitaalisen hoitopolun käyttöönotto oli rajattu pois tästä tutkimuksesta. Tässä tutkimuksessa ei myöskään annettu ääntä asiakaskäyttäjille, joiden aktiivinen osallistuminen on aiemmissa tutkimuksissa todettu olevan hyödyllistä. Jatkossa voisi asiakaskäyttäjiltä kerätä palautetta digitaalisen hoitopolun käytöstä palvelukokemuksen kehittämiseksi.
