Valtion erityistehtäväyhtiönä toimivan osakeyhtiön palveluiden mittaamisen kehittämissuunnitelma
Aalto, Mikko (2025)
Aalto, Mikko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102426416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102426416
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee valtion erityistehtäväyhtiönä toimivan osakeyhtiön palveluiden mittaamisen kehittämissuunnitelmaa. Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantaja yritykselle kehityssuunnitelma, joka auttaa toimeksiantajayritystä parantamaan sisäistä mittaristoaan, jotta se voisi paremmin vastata asiakkaan asettamiin palvelutasovaatimuksiin. Opinnäytetyö toteutettiin touko-syyskuussa 2025.
Työn tietoperusta koostui suorituskyvyn mittaamisen teoriasta ja erilaisista mittaamisen malleista, kuten Balanced Scorecard ja suorituskykyprisma. Näiden teorioiden avulla pyrittiin ymmärtämään, miten suorituskykyä voidaan mitata ja miten mittareita voidaan parantaa eri mallien näkökulmista.
Työn empiirinen osio ja sen aineistohankinta toteutettiin kyselytutkimuksella sekä haastatteluilla. Kyselytutkimukseen ja haastatteluihin osallistui toimeksiantajayrityksen henkilöstöä eri organisaatiotasoilta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin nykyisen mittariston käyttöä ja hyödyllisyyttä, kun taas haastatteluilla pyrittiin löytämään konkreettisia kehittämiskohteita mittaristolle. Kyselytutkimus toteutettiin toimeksiantajan käyttämällä kyselyihin suunnatulla ohjelmistolla ja haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja se toteutettiin etäyhteydellä. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin, ja haastattelujen aineisto käsiteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella nykyinen mittaristo ei tue riittävästi palveluiden kehittämistä, eikä siitä saatavaa hyötyä palveluiden onnistumisen seurannan näkökulmasta koettu kovin vahvaksi. Haastattelujen perusteella löydettiin useita kehitysehdotuksia, joiden pohjalta laadittiin kehityssuunnitelma. Suunnitelman avulla toimeksiantajayritys voi kehittää mittaristoaan ja siten paremmin seurata ja täyttää asiakkaan asettamat palvelutasovaatimukset. Kehityssuunnitelmassa esitettiin konkreettisia toimenpiteitä, kuten uusien mittareiden käyttöönotto ja nykyisten mittareiden päivittämistä vastaamaan paremmin yrityksen tarpeita.
Työn tietoperusta koostui suorituskyvyn mittaamisen teoriasta ja erilaisista mittaamisen malleista, kuten Balanced Scorecard ja suorituskykyprisma. Näiden teorioiden avulla pyrittiin ymmärtämään, miten suorituskykyä voidaan mitata ja miten mittareita voidaan parantaa eri mallien näkökulmista.
Työn empiirinen osio ja sen aineistohankinta toteutettiin kyselytutkimuksella sekä haastatteluilla. Kyselytutkimukseen ja haastatteluihin osallistui toimeksiantajayrityksen henkilöstöä eri organisaatiotasoilta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin nykyisen mittariston käyttöä ja hyödyllisyyttä, kun taas haastatteluilla pyrittiin löytämään konkreettisia kehittämiskohteita mittaristolle. Kyselytutkimus toteutettiin toimeksiantajan käyttämällä kyselyihin suunnatulla ohjelmistolla ja haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja se toteutettiin etäyhteydellä. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin, ja haastattelujen aineisto käsiteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella nykyinen mittaristo ei tue riittävästi palveluiden kehittämistä, eikä siitä saatavaa hyötyä palveluiden onnistumisen seurannan näkökulmasta koettu kovin vahvaksi. Haastattelujen perusteella löydettiin useita kehitysehdotuksia, joiden pohjalta laadittiin kehityssuunnitelma. Suunnitelman avulla toimeksiantajayritys voi kehittää mittaristoaan ja siten paremmin seurata ja täyttää asiakkaan asettamat palvelutasovaatimukset. Kehityssuunnitelmassa esitettiin konkreettisia toimenpiteitä, kuten uusien mittareiden käyttöönotto ja nykyisten mittareiden päivittämistä vastaamaan paremmin yrityksen tarpeita.