Generatiivisen tekoälyn kokonaisvaltainen hyödyntäminen oppimisprosessissa : uusi ohjelmointikieli
Sairanen, Jaska (2025)
Sairanen, Jaska
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102726504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102726504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka generatiivista tekoälyä voitiin hyödyntää kokonaisvaltaisesti uuden ohjelmointikielen, Pythonin, oppimisessa. Työkaluna käytettiin GitHub Copilotia, tekoälypohjaista koodausavustajaa, jonka kielimallina toimi OpenAI GPT-4.1.
Ohjelmointitaustaa oli eri kielillä, mutta ennakkokosketusta Pythoniin ei ollut. Laajin ja tärkein aineisto muodostui oppimisvaiheesta päiväkirjamuotoisesti toteutetusta dokumentoinnista. Oppimisvaihe koostui yleisestä oppimisjaksosta ja sen jälkeen toteutetusta käytännön ohjelmointiprojektista, hyvinvointisovelluksesta.
Työssä keskityttiin siihen, miten tekoäly toimi tehokkaana ja hyvänä oppimisen tukena sekä miten tekoälyn käyttö vaikutti oppijan taitojen ja ymmärryksen kehittymiseen. Oppimisprosessista syntyneen kokemukseen pohjautuvan mallin ja ulkopuolisen tutkimusaineiston avulla tuotettiin suosituksia ja ohjeita siitä, miten tekoälyä kannattaa hyödyntää oppimisessa. Esille nostettiin myös tekoälyn käytön mahdolliset negatiiviset vaikutukset ja riskit.
Ohjelmointitaustaa oli eri kielillä, mutta ennakkokosketusta Pythoniin ei ollut. Laajin ja tärkein aineisto muodostui oppimisvaiheesta päiväkirjamuotoisesti toteutetusta dokumentoinnista. Oppimisvaihe koostui yleisestä oppimisjaksosta ja sen jälkeen toteutetusta käytännön ohjelmointiprojektista, hyvinvointisovelluksesta.
Työssä keskityttiin siihen, miten tekoäly toimi tehokkaana ja hyvänä oppimisen tukena sekä miten tekoälyn käyttö vaikutti oppijan taitojen ja ymmärryksen kehittymiseen. Oppimisprosessista syntyneen kokemukseen pohjautuvan mallin ja ulkopuolisen tutkimusaineiston avulla tuotettiin suosituksia ja ohjeita siitä, miten tekoälyä kannattaa hyödyntää oppimisessa. Esille nostettiin myös tekoälyn käytön mahdolliset negatiiviset vaikutukset ja riskit.
