Asiantuntijatestaus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen perheoikeudellisten palveluiden asukkaan digitaalisen ajanvarauksen käytettävyydestä
Laaninen, Saara (2025)
Laaninen, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102826558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102826558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja raportoida asiantuntijatestaus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaan digitaalisesta ajanvarauksesta perheoikeudellisissa palveluissa ja arvioida ajanvarauksen käytettävyyttä Jakob Nielsenin heuristiikkoihin nojaten.
Asukkaan digitaalisen ajanvarauksen testitapaukset toteutettiin pääosin ajanvarauksen testiympäristössä, vain kirjautumiseen liittyvät testitapaukset suoritettiin palvelun tuotannossa olevassa ympäristössä.
Työn keskeisenä tavoitteena oli asiantuntijatestauksen avulla arvioida järjestelmän käytettävyyttä ja sen kykyä vastata käyttäjän tarpeisiin. Testauksen tulokset analysoitiin heuristisin arviointimenetelmin. Testauksen tuloksien pohjalta laadittiin testausraportti, johon tuotiin esille kehitysideoita.
Pääosin ajanvarauksessa toteutuu Jakob Nielsenin heuristiikat, ja ajanvaraus toimii odotetulla tavalla. Kehitysideat asukkaan digitaaliseen ajanvaraukseen kohdistuvat mobiilinäkymän parantamiseen sekä ajanvarauksen siirron joustavuuden lisäämiseen.
Asukkaan digitaalisen ajanvarauksen testitapaukset toteutettiin pääosin ajanvarauksen testiympäristössä, vain kirjautumiseen liittyvät testitapaukset suoritettiin palvelun tuotannossa olevassa ympäristössä.
Työn keskeisenä tavoitteena oli asiantuntijatestauksen avulla arvioida järjestelmän käytettävyyttä ja sen kykyä vastata käyttäjän tarpeisiin. Testauksen tulokset analysoitiin heuristisin arviointimenetelmin. Testauksen tuloksien pohjalta laadittiin testausraportti, johon tuotiin esille kehitysideoita.
Pääosin ajanvarauksessa toteutuu Jakob Nielsenin heuristiikat, ja ajanvaraus toimii odotetulla tavalla. Kehitysideat asukkaan digitaaliseen ajanvaraukseen kohdistuvat mobiilinäkymän parantamiseen sekä ajanvarauksen siirron joustavuuden lisäämiseen.
