LuovaLumot-käsikirja : opas yhteisölliseen taidetoimintaan
Uusitalo, Marja; Jokela, Laura; Seppälä, Leena (2025)
Uusitalo, Marja
Jokela, Laura
Seppälä, Leena
Lapin ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251028103646
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251028103646
Tiivistelmä
Yhteisöllinen taidetoiminta on taiteen tekemistä, kokemista ja jakamista yhdessä – usein lähiluonnon ja arjen ympäristöissä. Se tarjoaa osallistujille mahdollisuuden ilmaista itseään, vahvistaa hyvinvointiaan ja kokea osallisuutta turvallisissa ja monimuotoisissa yhteisöissä ja ympäristössä. Taide toimii välineenä vuorovaikutukseen, yhteyden rakentamiseen ja yhteisön vahvistamiseen. Se kutsuu mukaan, herättää tunteita ja avaa tilaa uusille näkökulmille itsestä, muista ihmisistä ja ympäristöstä.
Tämä käsikirja on suunniteltu tueksi ohjaajille, jotka haluavat toteuttaa osallistavaa ja yhteisöllistä taidetoimintaa. Sen ytimessäon osallistujalähtöinen ja luova prosessi, jossa jokaisen ääni ja kokemus ovat tärkeitä ja jossa toiminta rakentuu osallistujien tarpeiden, tavoitteiden ja vahvuuksien ympärille. Punaisena lankana kulkee ajatus sitä, miten ohjaaja voi omalla toiminnallaan tukea luovaa prosessia ja vahvistaa samalla yhteisöllisyyttä.
Olemme koonneet käsikirjaan käytännönläheisiä ohjeita ja vinkkejä toiminnan suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin, kehittämiseen ja yhteistyöhön – myös ammattitaiteilijoiden kanssa. Mukana on vinkkejä muun muassa virittäytymiseen ja yhteissuunnitteluun sekä työskentelyn dokumentointiin.
Käsikirjassa esitellään seuraavat taidetoiminnan päävaiheet:
Tutustuminen osallistujien tavoitteisiin ja ryhmän rakentaminen
Toiminnan suunnittelu ja toteutus yhdessä osallistujien kanssa
Toiminnan arviointi ja kehittäminen tulevaa varten
Lopusta löydät esimerkkejä yhteisöllisestä taidetoiminnasta, toteutettuna sekä ilman, että yhteistyössä ammattitaiteilijan kanssa. Esimerkit edustavat sekatekniikalla toteutettua ympäristö- ja tilataidetta. Monissa tapauksissa on hyödynnetty kierrätys- ja luonnonmateriaaleja sekä muotoilua kolmiulotteisten hahmojen luomiseksi erilaisiin tiloihin ja ympäristöihin. Esimerkit havainnollistavat, mitä onnistunut yhteisöllinen taidetoiminta erityisryhmien kanssa edellyttää toteutukselta.
Tämä käsikirja on suunniteltu tueksi ohjaajille, jotka haluavat toteuttaa osallistavaa ja yhteisöllistä taidetoimintaa. Sen ytimessäon osallistujalähtöinen ja luova prosessi, jossa jokaisen ääni ja kokemus ovat tärkeitä ja jossa toiminta rakentuu osallistujien tarpeiden, tavoitteiden ja vahvuuksien ympärille. Punaisena lankana kulkee ajatus sitä, miten ohjaaja voi omalla toiminnallaan tukea luovaa prosessia ja vahvistaa samalla yhteisöllisyyttä.
Olemme koonneet käsikirjaan käytännönläheisiä ohjeita ja vinkkejä toiminnan suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin, kehittämiseen ja yhteistyöhön – myös ammattitaiteilijoiden kanssa. Mukana on vinkkejä muun muassa virittäytymiseen ja yhteissuunnitteluun sekä työskentelyn dokumentointiin.
Käsikirjassa esitellään seuraavat taidetoiminnan päävaiheet:
Tutustuminen osallistujien tavoitteisiin ja ryhmän rakentaminen
Toiminnan suunnittelu ja toteutus yhdessä osallistujien kanssa
Toiminnan arviointi ja kehittäminen tulevaa varten
Lopusta löydät esimerkkejä yhteisöllisestä taidetoiminnasta, toteutettuna sekä ilman, että yhteistyössä ammattitaiteilijan kanssa. Esimerkit edustavat sekatekniikalla toteutettua ympäristö- ja tilataidetta. Monissa tapauksissa on hyödynnetty kierrätys- ja luonnonmateriaaleja sekä muotoilua kolmiulotteisten hahmojen luomiseksi erilaisiin tiloihin ja ympäristöihin. Esimerkit havainnollistavat, mitä onnistunut yhteisöllinen taidetoiminta erityisryhmien kanssa edellyttää toteutukselta.
