Tuotteistaminen –B2B-tuote uudelle markkina-alueelle
Riikonen, Harri (2015)
Riikonen, Harri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295385
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin, mitä on tuotteistaminen. Tavoitteena oli selvittää tuotteistamiseen kuuluvat vaiheet ja miten tuotteistus suoritetaan sekä tutkia tuotteistusajattelun mahdollisia hyötyjä tuotesuunnittelussa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Insinöörityö tehtiin Alupro Oy:lle.
Työ koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimmäisen osan alussa määritetään tuote ja tuoteidea, josta tuotteistuksen kautta tulee kaupallinen tuote. Alun jälkeen on teoriaosuus, jossa käsitellään tuotteistamisen tarkoitus, vaiheet ja hyödyt. Tämän jälkeen käsitellään tuoteidean kehitystyön lopputuloksien teollisten omistusoikeuksien suojaamiseen liittyvät keinot.
Toisessa osassa testataan tuotteistamista käytännössä tuotteistamalla tuote uudelle markkina-alueelle. Lisäksi tuotteistetaan tämän työn teon aikana saatu valmistukseen liittyvä innovaatio.
Näiden vaiheiden perusteella tehdään päätelmät tuotteistamisen hyödyllisyydestä ja toimivuudesta sekä esitetään ehdotukset, miten edetä tästä eteenpäin.
Työ koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimmäisen osan alussa määritetään tuote ja tuoteidea, josta tuotteistuksen kautta tulee kaupallinen tuote. Alun jälkeen on teoriaosuus, jossa käsitellään tuotteistamisen tarkoitus, vaiheet ja hyödyt. Tämän jälkeen käsitellään tuoteidean kehitystyön lopputuloksien teollisten omistusoikeuksien suojaamiseen liittyvät keinot.
Toisessa osassa testataan tuotteistamista käytännössä tuotteistamalla tuote uudelle markkina-alueelle. Lisäksi tuotteistetaan tämän työn teon aikana saatu valmistukseen liittyvä innovaatio.
Näiden vaiheiden perusteella tehdään päätelmät tuotteistamisen hyödyllisyydestä ja toimivuudesta sekä esitetään ehdotukset, miten edetä tästä eteenpäin.