Mini-interventio alkoholin riskikäyttäjälle
Tervo, Juuso; Tofferi, Iina; Väänänen, Alisa (2025)
Tervo, Juuso
Tofferi, Iina
Väänänen, Alisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102926670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102926670
Tiivistelmä
Mini-interventio on monipuolinen ja kestoltaan lyhyt menetelmä, jonka tarkoituksena on motivoida asiakasta elämäntapamuutokseen. Sitä käytetään tyypillisesti alkoholin riskikäytön varhaisessa vaiheessa ennen riippuvuuden kehittymistä. Potilaan alkoholin käyttöä voidaan kartoittaa AUDIT- tai AUDIT-C–kyselyillä, jotka arvioivat alkoholinkäyttötapoja ja riskitasoa. 
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille opetusvideo mini-interventiosta mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakson simulaatiotunneille. Kehittämistyön tavoitteena oli elävöittää, monipuolistaa ja laajentaa Savonia-ammattikorkeakoulun opintojakson materiaalia sekä tukea opiskelijoiden oppimista. Opinnäytetyössä tuotettiin opetusvideo mini-interventiosta alkoholin riskikäyttäjälle. Toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Videota tullaan hyödyntämään mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolla simulaatioiden tukena. Työ toteutettiin kehittämistyönä käyttäen lineaarista mallia. Prosessi sisälsi kehittämistarpeen tunnistamisen, ideoinnin, suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja implementoinnin.
Video kuvattiin Savonian välineistöllä koulun simulaatiotilassa ja editoitiin ClipChamp-ohjelmalla. Videon sisältö pohjautui tieteelliseen näyttöön alkoholin riskikäytöstä, AUDIT-C-seulonnasta, mini-intervention vaiheista, motivoivasta keskustelusta ja muutosvaihemallista. Videolla havainnollistettiin hoitajan ja potilaan välistä keskustelua vastaanotolla ja esitettiin konkreettisesti mini-intervention vaiheet: kartoitus, keskustelu, motivointi ja hoidon jatkosta sopiminen. Valmis tuotos pilotoitiin neljällekymmenelle opiskelijalle ja palautetta kerättiin Webropol-kyselyllä. Palautteen perusteella video todettiin sopivan pituiseksi, selkeäksi, informatiiviseksi ja hyödylliseksi oppimisen keinoksi. Opetusvideo tarjoaa käytännönläheisen sekä luonnollisen ja pedagogisesti perustellun työkalun mini-intervention opettamiseen. Video voi toimia myös simulaation ennakkomateriaalina opiskelijoille. Video vahvistaa kykyä tunnistaa ja puuttua alkoholin riskikäyttöön varhaisessa vaiheessa. Video myös havainnollistaa, miten mini-interventio etenee vastaanottotilanteessa ja mitä vuorovaikutuksen keinoja sairaanhoitaja voi hyödyntää.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille opetusvideo mini-interventiosta mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakson simulaatiotunneille. Kehittämistyön tavoitteena oli elävöittää, monipuolistaa ja laajentaa Savonia-ammattikorkeakoulun opintojakson materiaalia sekä tukea opiskelijoiden oppimista. Opinnäytetyössä tuotettiin opetusvideo mini-interventiosta alkoholin riskikäyttäjälle. Toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Videota tullaan hyödyntämään mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolla simulaatioiden tukena. Työ toteutettiin kehittämistyönä käyttäen lineaarista mallia. Prosessi sisälsi kehittämistarpeen tunnistamisen, ideoinnin, suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja implementoinnin.
Video kuvattiin Savonian välineistöllä koulun simulaatiotilassa ja editoitiin ClipChamp-ohjelmalla. Videon sisältö pohjautui tieteelliseen näyttöön alkoholin riskikäytöstä, AUDIT-C-seulonnasta, mini-intervention vaiheista, motivoivasta keskustelusta ja muutosvaihemallista. Videolla havainnollistettiin hoitajan ja potilaan välistä keskustelua vastaanotolla ja esitettiin konkreettisesti mini-intervention vaiheet: kartoitus, keskustelu, motivointi ja hoidon jatkosta sopiminen. Valmis tuotos pilotoitiin neljällekymmenelle opiskelijalle ja palautetta kerättiin Webropol-kyselyllä. Palautteen perusteella video todettiin sopivan pituiseksi, selkeäksi, informatiiviseksi ja hyödylliseksi oppimisen keinoksi. Opetusvideo tarjoaa käytännönläheisen sekä luonnollisen ja pedagogisesti perustellun työkalun mini-intervention opettamiseen. Video voi toimia myös simulaation ennakkomateriaalina opiskelijoille. Video vahvistaa kykyä tunnistaa ja puuttua alkoholin riskikäyttöön varhaisessa vaiheessa. Video myös havainnollistaa, miten mini-interventio etenee vastaanottotilanteessa ja mitä vuorovaikutuksen keinoja sairaanhoitaja voi hyödyntää.
