Työnantajamielikuvan kehittäminen autoalan yrityksessä työntekijäkokemuksen avulla
Martiskainen, Jani (2025)
Martiskainen, Jani
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Yrityksen X työntekijöiden tämänhetkistä työntekijäkokemusta ja työnantajamielikuvaa sekä keinoja, miten niitä voidaan kehittää. Päätutkimuskysymyksenä oli, miten työntekijäkokemusta ja työnantajamielikuvaa voidaan johtaa toimeksiantajaorganisaatiossa. Tarkentava apututkimuskysymys oli, millainen on esihenkilön rooli työntekijäkokemuksen muodostumisessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin johtamisen näkökulmasta työntekijäkokemusta, työnantajamielikuvaa sekä niihin vaikuttavia asioita, kuten organisaatiokulttuuria, työhyvinvointia, palkitsemista, perehdytystä, motivaatiota ja sitoutumista. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista menetelmää tutkimuksen luotettavuuden takaamiseksi. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin koko henkilöstöön kohdistuvalla kyselyllä. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, johon osallistui kolme henkilöä.
Opinnäytetyö antoi kuvan Yrityksen X työntekijäkokemuksen tilasta ja siitä, millainen työnantajamielikuva työntekijöillä on. Tutkimuksessa nousi esille erityisesti yhteisöllisyyden merkitys, eri-ikäisten henkilöiden erilaiset kokemukset esihenkilön tuesta, positiivisen palautteen merkitys sekä se, että työnantajaa kohtaan tunnetaan myös luottamuspulaa. Tuloksia pystytään hyödyntämään johtamismenetelmien sekä esihenkilöiden toimintamallien ja toimintatapojen kehittämisessä. Nämä edellä mainitut olivat myös toimeksiantajan asettamia tavoitteita tutkimukselle.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin johtamisen näkökulmasta työntekijäkokemusta, työnantajamielikuvaa sekä niihin vaikuttavia asioita, kuten organisaatiokulttuuria, työhyvinvointia, palkitsemista, perehdytystä, motivaatiota ja sitoutumista. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista menetelmää tutkimuksen luotettavuuden takaamiseksi. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin koko henkilöstöön kohdistuvalla kyselyllä. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, johon osallistui kolme henkilöä.
Opinnäytetyö antoi kuvan Yrityksen X työntekijäkokemuksen tilasta ja siitä, millainen työnantajamielikuva työntekijöillä on. Tutkimuksessa nousi esille erityisesti yhteisöllisyyden merkitys, eri-ikäisten henkilöiden erilaiset kokemukset esihenkilön tuesta, positiivisen palautteen merkitys sekä se, että työnantajaa kohtaan tunnetaan myös luottamuspulaa. Tuloksia pystytään hyödyntämään johtamismenetelmien sekä esihenkilöiden toimintamallien ja toimintatapojen kehittämisessä. Nämä edellä mainitut olivat myös toimeksiantajan asettamia tavoitteita tutkimukselle.
