Tukiviittomien käyttö varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : lapsen osallisuuden tukeminen ja vahvistaminen tukiviittomien avulla
Parviainen, Noora; Vihervuori, Anita (2025)
Parviainen, Noora
Vihervuori, Anita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026721
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe käsitteli tukiviittomien käyttöä varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa ja tarkastelimme aihetta osallisuuden tukemisen ja vahvistamisen näkökulmasta. Opinnäytetyömme tutkimuskysymykset liittyivät osallistavaan tukiviittomien käyttöön varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa ja siihen, miten kasvattaja tukee lapsen osallisuutta musiikkikasvatuksessa. Halusimme opinnäytetyön kautta selvittää, kuinka voimme ammattilaisina tukea lasten osallisuuden vahvistumista varhaiskasvatuksen arjessa ja musiikkikasvatuksessa tukiviittomien avulla.
Opinnäytetyömme teoriaosuus käsitteli osallisuutta, inkluusiota, musiikkikasvatusta ja tukiviittomia. Toteutusosiossa haastattelimme kolmea varhaiskasvattajaa. Teoriaosuudessa käytimme lähteinä kirjalähteitä, vertaisarvioituja artikkeleita sekä videoita. Lähteissä korostui tukiviittomien rooli osallisuuden vahvistamisessa. Lähteissä nousi merkityksellisiksi myös musiikin tuomat elämykselliset kokemukset, jotka edistävät lapsen kielellistä kehitystä.
Opinnäytetyössä ilmeni, että tukiviittomien avulla hiljainenkin lapsi voi tuntea olevansa osallinen varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyöstä ilmenee, että tukiviittomia ei koettu käytettävän varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa tarpeeksi. Haastatellut varhaiskasvattajat tunnustivat tukiviittomien merkityksen, vaikka eivät hyödyntäneet tukiviittomia musiikkikasvatuksessa aktiivisesti. Haastateltavat olisivat kaivanneet opinnoissaan tukiviittomien alkeita, jotta niiden käyttöönotto ja käyttäminen olisi luontevampaa. Haastatteluista saadut vastaukset tukivat teoreettisessa viitekehyksessä esiin nostettuja keskeisiä teemoja vahvistaen käsitystämme tukiviittomien käytöstä.
Opinnäytetyömme teoriaosuus käsitteli osallisuutta, inkluusiota, musiikkikasvatusta ja tukiviittomia. Toteutusosiossa haastattelimme kolmea varhaiskasvattajaa. Teoriaosuudessa käytimme lähteinä kirjalähteitä, vertaisarvioituja artikkeleita sekä videoita. Lähteissä korostui tukiviittomien rooli osallisuuden vahvistamisessa. Lähteissä nousi merkityksellisiksi myös musiikin tuomat elämykselliset kokemukset, jotka edistävät lapsen kielellistä kehitystä.
Opinnäytetyössä ilmeni, että tukiviittomien avulla hiljainenkin lapsi voi tuntea olevansa osallinen varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyöstä ilmenee, että tukiviittomia ei koettu käytettävän varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa tarpeeksi. Haastatellut varhaiskasvattajat tunnustivat tukiviittomien merkityksen, vaikka eivät hyödyntäneet tukiviittomia musiikkikasvatuksessa aktiivisesti. Haastateltavat olisivat kaivanneet opinnoissaan tukiviittomien alkeita, jotta niiden käyttöönotto ja käyttäminen olisi luontevampaa. Haastatteluista saadut vastaukset tukivat teoreettisessa viitekehyksessä esiin nostettuja keskeisiä teemoja vahvistaen käsitystämme tukiviittomien käytöstä.
