Digimarkkinoinnin näkyvyyden kasvattaminen paikallisesti : opas pienyrittäjille
Isola, Jukka-Pekka (2025)
Isola, Jukka-Pekka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026702
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä, miten pienyrittäjät voivat kasvattaa digitaalisen markkinointinsa näkyvyyttä paikallisesti kustannustehokkailla ja käytännönläheisillä menetelmillä. 
Tietoperustassa tarkasteltiin paikallisen digimarkkinoinnin keskeisiä osa-alueita, kuten sosiaalisen median hyödyntämistä, paikallista hakukoneoptimointia ja maantieteellisesti kohdennettua mainontaa. Sosiaalisen median osalta painopiste oli Facebookin, Instagramin ja TikTokin hyödyntämisessä.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyi käytännönläheinen opas pienyrittäjille. Oppaan tarkoituksena on tarjota selkeät ja helposti sovellettavat työkalut paikallisen yrityksen digimarkkinoinnin suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. Oppaan avulla pienyritykset voivat kasvattaa digimarkkinointinsa näkyvyyttä paikallisesti ja kustannustehokkaasti.
Työ osoittaa, että paikallinen hakukoneoptimointi, erityisesti Google yritysprofiilin hyödyntäminen ja sosiaalisen median suunnitelmallinen käyttö luovat vahvan perustan pienyrittäjien kilpailukyvylle paikallisilla markkinoilla.
Tietoperustassa tarkasteltiin paikallisen digimarkkinoinnin keskeisiä osa-alueita, kuten sosiaalisen median hyödyntämistä, paikallista hakukoneoptimointia ja maantieteellisesti kohdennettua mainontaa. Sosiaalisen median osalta painopiste oli Facebookin, Instagramin ja TikTokin hyödyntämisessä.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyi käytännönläheinen opas pienyrittäjille. Oppaan tarkoituksena on tarjota selkeät ja helposti sovellettavat työkalut paikallisen yrityksen digimarkkinoinnin suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. Oppaan avulla pienyritykset voivat kasvattaa digimarkkinointinsa näkyvyyttä paikallisesti ja kustannustehokkaasti.
Työ osoittaa, että paikallinen hakukoneoptimointi, erityisesti Google yritysprofiilin hyödyntäminen ja sosiaalisen median suunnitelmallinen käyttö luovat vahvan perustan pienyrittäjien kilpailukyvylle paikallisilla markkinoilla.
