Terveydenhoitaja lasten ja perheiden suun terveyden edistäjänä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Saarinen, Marja; Veit, Elisa (2025)
Saarinen, Marja
Veit, Elisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026722
Tiivistelmä
Terveydenhoitajalla on lasten ja perheiden suun terveyden edistämisessä merkittävä rooli ja hänen antamalla ohjauksella voidaan ennaltaehkäistä varhaislapsuuden kariesta. Tämä on tärkeää niin ihmisten hyvinvoinnin ja elämänlaadun kuin myös yhteiskunnan kustannussäästöjen kannalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaista tutkimustietoa on olemassa terveydenhoitajan roolista lasten ja perheiden suun terveyden edistäjänä. Tavoitteena oli luoda katsaus tutkimuksista, jotka käsittelevät terveydenhoitajaa lasten ja perheiden suun terveyden edistäjänä. Katsaus voisi toimia yhteistyön rakentamisen tukena Metropolia Ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon ja terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelmien välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin 2014–2024 Euroopassa julkaistuja, vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, joita haettiin kansainvälisistä tietokannoista CINAHL Complete ja PubMed, sekä suomalaisesta Medic-tietokannasta. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin ennalta määriteltyjen kriteerien avulla kahdeksan tutkimusartikkelia. Tutkimuksista kuusi oli tehty Britanniassa, yksi Norjassa ja yksi Suomessa. Aineisto analysoitiin induktiivista sisältöanalyysia hyödyntäen.
Tuloksien mukaan tutkimuksiin osallistuneilla terveydenhoitajilla on tietoa suun omahoidosta ja suun terveydestä sekä ohjausosaamista. Heidän tietonsa suun terveyden edistämisestä tulee eri lähteistä. He kokevat, että suun terveyden edistäminen sisältyy terveydenhoitajan rooliin. He kokevat suun terveyden edistäjinä itseluottamusta ja tunnistavat suun terveyden edistämisen merkityksen. He kokevat kuitenkin erilaisia haasteita suun terveyden edistäjän roolissaan. Lisäksi käytössä olevat resurssit vaikuttavat suun terveyden edistäjän roolissa toimimiseen. Lisäkoulutuksen tarve liittyy ohjaamiseen sekä hammaslääketieteeseen. Eri maissa tehdyt tutkimukset nostavat kuitenkin esiin erilaisia lisäkoulutustarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin 2014–2024 Euroopassa julkaistuja, vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, joita haettiin kansainvälisistä tietokannoista CINAHL Complete ja PubMed, sekä suomalaisesta Medic-tietokannasta. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin ennalta määriteltyjen kriteerien avulla kahdeksan tutkimusartikkelia. Tutkimuksista kuusi oli tehty Britanniassa, yksi Norjassa ja yksi Suomessa. Aineisto analysoitiin induktiivista sisältöanalyysia hyödyntäen.
Tuloksien mukaan tutkimuksiin osallistuneilla terveydenhoitajilla on tietoa suun omahoidosta ja suun terveydestä sekä ohjausosaamista. Heidän tietonsa suun terveyden edistämisestä tulee eri lähteistä. He kokevat, että suun terveyden edistäminen sisältyy terveydenhoitajan rooliin. He kokevat suun terveyden edistäjinä itseluottamusta ja tunnistavat suun terveyden edistämisen merkityksen. He kokevat kuitenkin erilaisia haasteita suun terveyden edistäjän roolissaan. Lisäksi käytössä olevat resurssit vaikuttavat suun terveyden edistäjän roolissa toimimiseen. Lisäkoulutuksen tarve liittyy ohjaamiseen sekä hammaslääketieteeseen. Eri maissa tehdyt tutkimukset nostavat kuitenkin esiin erilaisia lisäkoulutustarpeita.
