Vihannes- ja hedelmätukun päivittäisen laatuprosessin kehittäminen
Männistö, Noora (2025)
Männistö, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126806
Tiivistelmä
Satotukun laatuprosessit perustuvat FSSC 22000 -standardiin sekä vihannesten ja hedelmien kaupan vaatimuksiin. Niiden pohjalta kehitetty laatukäsikirja on tulossa osaksi laadunvalvontaprosessia. Insinöörityön tavoitteena oli kehittää Satotukun jo olemassa olevaa laatu- ja reklamaatioprosessia sujuvammaksi ja yhdenmukaisemmaksi. Tavoitteena oli ensin toteuttaa nykytila-analyysi yrityksen laadunvalvonnan prosesseista, jonka pohjalta tunnistettiin kehityskohteet. Lopuksi näihin kehityskohteisiin laadittiin toimenpide-ehdotukset. 
Työssä hyödynnettiin insinöörityöntekijän omakohtaista työkokemusta Satotukun prosessien parissa sekä yhteistyötä erityisesti laatutiimin ja Satotukun muiden työntekijöiden kanssa. Yhteistyö sisälsi palavereja, koulutuksia ja käytännön työskentelyä. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin hedelmien ja vihannesten laatuun ja laatuun vaikuttaviin tekijöihin, laadunvalvontaan sekä sen kehittämiseen.
Nykytila-analyysin perusteella työssä tunnistettiin keskeiset kehityskohteet laadunvalvonnan ja reklamaatioprosessin tehostamiseksi: prosessien yhtenäistäminen laatukäsikirjan mukaiseksi, reklamaatioiden käsittelyn tehostaminen PRO24-järjestelmässä, juurisyyanalyysin käyttöönotto sekä laatuprosessin tehostaminen tekoälyn avulla. Kehitysehdotusten pohjalta laaditut toimenpiteet ovat yhtenäisen laatuasteikon käyttöönotto vastaanottotarkastuksessa, tekoälyn hyödyntäminen aikaa vievien tehtävien tehostamisessa sekä 5 miksi -tekniikan käyttöönotto juurisyyanalyysissä.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Satotukulla käytännön kehitystyön tukena. Kehitystoimenpiteiden käyttöönotto aloitetaan yrityksessä laatutiimin koulutuksilla.
Työssä hyödynnettiin insinöörityöntekijän omakohtaista työkokemusta Satotukun prosessien parissa sekä yhteistyötä erityisesti laatutiimin ja Satotukun muiden työntekijöiden kanssa. Yhteistyö sisälsi palavereja, koulutuksia ja käytännön työskentelyä. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin hedelmien ja vihannesten laatuun ja laatuun vaikuttaviin tekijöihin, laadunvalvontaan sekä sen kehittämiseen.
Nykytila-analyysin perusteella työssä tunnistettiin keskeiset kehityskohteet laadunvalvonnan ja reklamaatioprosessin tehostamiseksi: prosessien yhtenäistäminen laatukäsikirjan mukaiseksi, reklamaatioiden käsittelyn tehostaminen PRO24-järjestelmässä, juurisyyanalyysin käyttöönotto sekä laatuprosessin tehostaminen tekoälyn avulla. Kehitysehdotusten pohjalta laaditut toimenpiteet ovat yhtenäisen laatuasteikon käyttöönotto vastaanottotarkastuksessa, tekoälyn hyödyntäminen aikaa vievien tehtävien tehostamisessa sekä 5 miksi -tekniikan käyttöönotto juurisyyanalyysissä.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Satotukulla käytännön kehitystyön tukena. Kehitystoimenpiteiden käyttöönotto aloitetaan yrityksessä laatutiimin koulutuksilla.
